Retsept, kuidas luua väga head veebilehte

06.12.2017 / Karolin Kondrat

Tänapäeval on ülimalt oluline, et ettevõtte koduleht oleks tulemustele orienteeritud ja suunaks külastajaid kindlaid tegevusi sooritama. See tähendab seda, et lihtsalt ilusast kodulehest enam ei piisa. Kuidas aga aru saada, kas minu veebileht ka hea on? Selle teada saamiseks intervjueerisin WSI Online’i UX disainerit Tanel Eerot, kes seletas lähemalt, millised on levinud vead veebilehtede puhul, ja jagas mitmeid soovitusi väga hea kodulehe loomiseks.

UX disaineri vaatepunktist, mis on need levinud vead, mis sulle tihti kodulehtede puhul silma hakkavad?

Kasutusmugavusest lähtudes on väga selged printsiibid, mida jälgida ja mis tagavad hea tulemuse. Kõige suurem viga on, kui ei arvestata oma kodulehe külastajatega. Ehk ei mõelda oma sihtgruppide peale. Aga seda tuleks kindlasti teha. Tuleks paika panna, mida need sihtgrupid lehel kõige rohkem teha tahavad, millist infot nad vajavad ja mis ajahetkel.

Sellest tuleneb teine suur viga, milleks on veebilehe struktuur ja ülesehitus. Väga tihti paigutatakse kodulehtedele selliseid asju, mis ei ole põhisihtgrupile relevantsed ja mahutatakse ühte vaatesse liiga palju infot. See rikub lehe signaali ja müra suhet ning kasvatab kognitiivset koormust lehe kasutamisel. Selgituseks –  kui mul on näiteks eesmärk lehelt midagi osta, siis kõik need asjad, mis mind selle eesmärgi täitmisel ei abista, on müra. Kõik see, mis aitab mul seda eesmärki täita, on signaal. Liigne müra tähendab, et kasutajal läheb sisu hoomamiseks ja läbi töötamiseks kauem aega ning seega on ka otsuse tegemine pikem.

Näiteks rehvivahetuse ettevõtte kodulehele lähed enamasti selleks, et broneerida aeg rehvide vahetamiseks. Lihtne näide, aga seal on see esilekerkiv põhitegevus kindlalt paigas. Eesmärke ei pea alati olema üks, neid võib olla ka erinevaid. Kuid iga eesmärk aitab konkreetselt paika panna, mis info on tegelikult kasutajale oluline ning mis hetkel ja kuidas seda presenteerida.

Mis on sinu soovitused väga hea veebilehe tegemiseks?

Hea veebileht on nagu maitsev toit. Kõik retseptis olevad komponendid peavad olema täpselt õiged – õiges koguses, õigesti kokku pandud ja küpsetatud ning õigesti serveeritud. Väga hea veebileht tulebki siis, kui kõik komponendid on väga head ja õigesti kokku pandud – eeltöö, strateegia, disain, kodeerimine, arendus, majutus jne. Põhiline on, et oleks mingi retsept, mida jälgitakse, mitte hakatakse tegema võileiba ja siis avastatakse, et tarvis oli kringlit.

Toit erineb muidugi selle poolest, et toit süüakse ära ja sellega on asi läbi, aga hea veebileht elab edasi ning seda täiendatakse jooksvalt. Kui veebilehe loomisel on kõik otsused mingil määral teoreetilised, siis valmis veebilahenduse puhul on võimalik konkreetselt mõõta, mis töötab ja mis mitte ning teha pidevalt täiendusi.

Mis on need kolm lihtsat, aga olulist parameetrit, mida igaüks saab oma veebilehe puhul jälgida/analüüsida/testida?

google-analyticsKodulehe analüütika puhul saab igaüks jälgida, mis on kõige populaarsem sisu sinu lehel ja mis kanaleid pidi nad selle sisuni jõuavad. See näitab, mis sinu külastajaid huvitab, ja aitab teha otsuseid, kuhu peaks rohkem rõhku panema.

Loe lisaks: „5 olulist analüütika näitajat, mida järjepidevalt jälgida”

Mida veel jälgida, on lehe kiirus. Seda on kodulehe halduril mõnevõrra raskem teha. Hästi arendatud lehe puhul ei ole see ka probleemiks. Siiski on see midagi, mis võib kodulehe toimimist pärssida. See võib negatiivselt mõjutada SEO (search engine optimization) tulemusi ja ka kasutajakogemust. Tasub silma peal hoida sellel, et kodulehel kasutatud pildi- ja videomaterjalid ei läheks liiga mahukaks.

Lisaks soovitan kodulehe puhul jälgida, kuidas sisu on presenteeritud. Sisu peaks olema viisakalt küljendatud. Selle all pean ma silmas seda, et sisu oleks liigendatud ehk tarbitavate suutäite kaupa. Lõikude vahel tasub kasutada vahepealkirju või visuaalseid elemente. Tekstis võiks olla ka kaldkirja või paksu teksti, et mingit sõnumit rõhutada. Need teevad sisu paremini hoomatavaks ning kergemini tarbitavaks.

Millega saab jätta veebilehe külastajale hea esmamulje?

Tahes-tahtmata lähtume kodulehele hinnanguid andes väga palju oma emotsioonidest. Järelikult tasub mõelda, mis on see, mis külastajas seda esmaemotsiooni tekitab. Meie hetkeemotsiooni mõjutavad paljud erinevad aspektid. Näiteks, kui mürane on sisu, kas leht on kergesti hoomatav, milliseid värve ja pilte on kasutatud jne. Tänapäeval on väga palju näha veebilehti, kus avalehel on väga suur pilt või üks värv suurelt taustaks, mille keskel on mingi sõnum, või midagi sarnast. Selle eesmärk ongi juhtida hästi tugevalt külastaja esmaemotsiooni. Esmaemotsioon tekib juba 50 millisekundiga lehe avanemisest.

Reeglina on selle peamised mõjutajad ikkagi visuaalsed – värvid, pildid, videod. Need peaksid olema valitud vastavalt sellele, millist muljet külastajale jätta soovitakse. Näiteks soe, pehme ja sõbralik või konkreetne, asjalik, enesekindel.

Mis on need asjad, mis tekitavad külastajas veebi puhul usaldust?

portfolioTäna on üldine paratamatus, mida ka uuringud näitavad, et iseendast rääkimine ei aita kaasa usalduse tekitamisele. Tänapäeval liigub väga palju valelikku informatsiooni ning enesekiitmist ei võeta tõsiselt.

Mis aga tekitab usaldust, on igasugune kolmanda osapoole sisend. Mida relevantsem see sisend on, seda parem. Esiteks tasub välja tuua oma tänased kliendid. Veel parem on, kui sinu klient on ka midagi sinu kohta öelnud. Hea oleks, kui selle kliendikommentaari all on lisaks ettevõtte nimele konkreetse isiku nimi. See teeb selle veel autentsemaks, sest nimeline kommentaar annab alati rohkem väärtust kui anonüümne. Teine asi on see, kui sa saad konkreetselt näidata oma tehtud töid. Näiteks näidata, mis objekte oled ehitanud, milliseid tooteid loonud või mis on sinu teenuse tulem olnud. Samuti on auhinnad väga hea kolmanda osapoole tunnustus. Ehk tasub anda külastajale kinnitust, et see on päris, mitte lihtsalt ise välja mõeldud.

Kui tihti oleks vaja veebi uuendada?

Vananenud lähenemine on, et ma lasen oma ettevõttele veebi teha, paigutan sinna mingisuguse sisu, viis aastat suuresti ei muuda seda ja siis teen nullist uue veebilahenduse. Mõneti oli see õigustatud veebitehnoloogiate arengu ja muutumise tõttu, aga täna julgeksin väita, et veebitehnoloogiad on piisavalt küpsed, et ei vaja iga mõne aasta tagant täielikku ümberehitust.

Loe lisaks: „Uus veebileht on valmis – mis edasi?

Ehk siis ei ole väga mõistlik ehitada veebi arvates, et see veeb tiksub lihtsalt viis-kümme aastat mõningate üksikute uuendustega. Pigem on täna veebi tehes oluline mõelda selle peale, et seda veebi saab regulaarselt täiendada, hooldada ja muuta ning seal saab teha parandusi ja kohendusi. Kõige mõistlikum ongi jälgida kuidas inimesed seal hakkama saavad, mis on reaalsed tulemused veebilehe kasutamisel ja selle baasilt teha otsuseid. Nende otsuste põhjal saab teha täiendusi, mis selle veebi paremaks muudavad. Veeb on iga ettevõtte jaoks väga vajalik tööriist, seega on seda mõistlik ka regulaarselt uuendada/täiendada. Ehk ma ütleks, et veebi peaks jooksvalt vastavalt vajadustele uuendama.

Kui vajad abi kodulehe tegemisel, võta meiega ühendust! Aitame hea meelega!

Turundussaade IMPACT 80/20!

IMPACT 80/20 ettevõtlus- ja turundussaadet külastas Roland Tokko, kes on Edu Akadeemia üks asutajatest ja muuhulgas korraldanud suurejoonelist üritust Wealth Forum, kus üheks esinejaks oli Robert Kiyosaki. Saates rääkis Roland edukast toote lansseerimisest, eelturundamise vajalikkusest ja veebiseminaride kasulikkusest. Loe saatest kokkuvõtet!

LOE SAATEST KOKKUVÕTET!

©2017 WWW Marketing OÜ