Vii SEO uuele tasemele: Rich snippets ehk struktureeritud andmed

Vii SEO uuele tasemele: Rich snippets ehk struktureeritud andmed

Vii SEO uuele tasemele: Rich snippets ehk struktureeritud andmed

03. juuni 2013, Maarja Laide, SEO

rich snippetIga ettevõte, kes tegeleb SEO-ga unistab Google esilehe positsioonidest, eriti esimesest kolmest positsioonist. Erinevad statistikad on näidanud, et esimesed 3 positsiooni saavad kokku ligikaudu 60% klikkidest, seejuures 90% klikkidest tehakse otsingutulemuste esimesel lehel. Probleem on selles, et isegi kui esimesed positsioonid on saavutatud, ei garanteeri see oodatud tulemusi.

Statistika puhul esineb sageli kitsaskohti, kus ei ole arvestatud erinevate märksõnade eripärade ja konkurentsiga. Selline „klapid peas“ esimese positsiooni suunas rühkimine on viinud pettumise ja arusaamani, et kullajoad ei seisnegi nr 1 Google otsingutulemuses.

Teisisõnu, enam ei piisa esilehe positsioonidest Google esilehel, kui ettevõtte sooviks on SEO-st maksimaalselt kasu lõigata. Peale märksõnadele optimeerimise ja meta andmete, seejuures meta kirjelduse määramise, on veelgi atraktiivsem võimalus, kuidas konkurentidest paremini otsingutulemustes silma paista, pakkudes seejuures paremat kasutajakogemust. Selleks kasutatakse rich snippet’eid ehk struktureeritud andmeid.

Mis on rich snippets ehk struktureeritud andmed?

Kindlasti oled Google’s päringuid tehes märganud, et kõik otsingutulemused ei ole samasugused –ainult teksti formaadis igavad tulemused. Osad tulemused on palju informatiivsemad ja paistavad teiste seast koheselt silma.

rich snippet

Kummale tulemusele Sina vajutaksid? Esimesele? Ma ka.

Saladus selliste otsingutulemuste taga on rich snippet’id ehk struktureeritud andmed. Struktureeritud andmed on lisaread otsingutulemuse juures, mis on lehele kodeeritud ja kuvavad rohkem informatsiooni kodulehe kohta, lisaks tavalisele lehe pealkirjale, URL aadressile ja meta kirjeldusele. Lisainfo võib sisaldada pilte, hinnanguid, autori informatsioon, asukohainfot, kontaktandmeid jm. Teistsugune struktuur muudab otsingutulemuse atraktiivsemaks ja eristab seda konkurentide seast.

Snippetite eesmärk on pakkuda otsingu sooritajale paremat ülevaadet, mida antud link sisaldab. Selliselt saab kasutaja juba enne lingile vajutamist teha otsuse, kas antud tulemus vastab tema poolt esitatud päringule.

Miks kasutada struktureeritud andmeid otsingutulemustes?

Rich snippet’ite kasutamine annab otsingutulemusele mitmeid eeliseid:

1)      Atraktiivsem välimus – Piltide, tähekeste, tärnide jm elementide kasutamine tõmbab koheselt kasutaja tähelepanu. Enamik kasutajaid nõustub suure tõenäosusega, et värvilised elemendid köidavad tähelepanu eriti kui ülejäänud tulemused on ainult teksti formaadis.

2)      Rohkem informatsiooni – Informatiivsemad otsingutulemused annavad kasutajale ilma tulemusele klikkimata hinnangu, kas antud vaste on see, mida ta otsib. Kui info on asjakohane, suurendab see CTR’i, kui tulemus ei ole päris see, mida otsiti, jätab see ära bounce’i tekke, ehk külastaja ei lahku koheselt lehelt.

3)      Usaldusväärsem – Piltide ja lisainformatsiooniga otsingutulemus tekitab teistest vastetest enam usaldust. Kasutajad, kes ei ole kursis struktureeritud andmete tehnilise küljega, seostavad sageli lisainformatsiooni kuvamist Google poolt kõrgema hinnanguga.

4)      Suurem CTR – Teistest tulemustest eristumine paneb suurema hulga külastajaid Sinu lingile klikkima. Search Engine Land andmetel suurendab rich snippet’i kasutamine klikimäära kuni 30% isegi kui Su leht ei ole nr 1 positsioonil.

Struktureeritud andmetel otsingutulemustes on kahepoolne kasu – kasutaja saab kiiremini ja rohkem infot, lehe haldaja saab positiivseid SEO signaale ja rohkem külastusi.

Millal rich snippet’eid kasutada?

Struktureeritud andmed ei ole mõeldud iga otsingutulemuse jaoks. Täpsemalt on 9 kategooriat, kus saab Google otsingutulemusi täiustada. Kui Sinu koduleht ei vasta ühelegi kategooriale, on võimalik luua nt kodulehele blogi rubriik ja see autoriga siduda.

  • Restoranid – Restoranide puhul kuvatakse tähtede arvu, keskmist hinnangut, hinnangute arvu ja hinnavahemikku.
restoran snippet
  • Retseptid –Pilt, tähtede arv, hinnang, arvustuste arv, valmistamise aeg, kilokalorid. Selleks, et kvalifitseeruda retseptide kategooriasse peab olema lehel märgitud vähemalt 2 järgmistest elementidest:
    • pilt toidust
    • tag – prepTime, cookTime, totalTime või ingredients
    • kalorsus
    • arvustus
retseptide snippet
  • Muusikaalbumid – Albumite snippetites on lingid albumil olevatele lauludele, samuti kuvatakse osadel juhtudel laulusõnu.
muusika snippet
  • Videod – Google tunneb ära Facebook’i jagamise ja Yahoo! SearchMonkey RDFa märgistuse.
video snippet
  • Inimesed – Pilt, ametinimetus ja ettevõtte, telefoninumber.
inimese snipept
  • Tooted – Tähtede arv, hinnang, arvustuste arv, toote pilt, hinnavahemik.
toote snippet
  • Ettevõtted ja organisatsioonid – Asukoht, kontaktinfo, hinnavahemik, avamise kellavahemik, klientide hinnangud.
ettevõtte snippet
  • Üritused – Kuupäev, kellaaeg, asukoht. Kui üritusi on rohkem kui 1, kuvatakse kuni 3 üritust erinevate linkidega ühes otsingutulemuses.
Ürituse snippet
  • Autorid – Autoritest oleme varasemalt rääkinud ka Author Rank teemal. Otsingutulemuse juurde ilmub:
    • autori Google+ profiilipilt
    • link Google+ profiilile
    • mitmes suhtlusringis autor on
    • viide autoriga seotud sisule

Lisaks, kui kasutaja läheb Sinu autoriga seotud lingile ja veedab seal lehel teatud aja ning seejärel naaseb otsingutulemustesse „tagasi“ nupu kaudu, siis kuvatakse tulemuse juures rohkem autoriga seotud linke.

author rank laiend

Kuidas kasutada?

Rich snippetite kasutamine eeldab HTML koodi tundmist ehk struktureeritud andmed otsingutulemustes saadakse paari rea HTML koodi lisamisega, mis on saadaval 3 formaadis:

  • Microdata – Kasutab lihtsaid HTML atribuutide silte (sageli või
    ), mis lisavad lühikesed ja kirjeldavad nimed lehel olevatele teemadele. Microdata on kõigist 3 variandist kõige lihtsam lahendus. Loe lähemalt, kuidas microdatat lehele lisada.
  • Microformats – Kasutab „class“ HTML atribuutide silte nagu või
    , nt 200 Main St. Loe lähemalt, kuidas microformateid lehele lisada.
  • RDFa – Kasutab lihtsaid XHTML atribuutide silte (sageli või
    ), nt

Andmete märgistamine aitab Google’l aru saada, mis informatsioon lehel on ning siduda seda spetsiifilise otsinguga.

Google Data Highlighter tööriist

Kui teadmised koodi tundmise valdkonnas jäävad nõrgaks, on abiks Google Data Highlighter tööriist, mis võimaldab kodulehe haldajal ilma koodi muutmata luua struktureeritud andmetega otsingutulemused.

Tööriista on võimalik kasutada 8 tüüpi andmete puhul:

  • Artiklid
  • Sündmused
  • Kohalikud ettevõtted
  • Restoranid
  • Tooted
  • Tarkvaralahendused
  • Filmid
  • TV seriaalid

Data Highlighter’it saab kasutada ainult juhul, kui Su koduleht on Google poolt indekseeritud ning andmed on struktureeritud nn lehekülgede komplektideks. Andmete organiseerimine on vajalik, et Google saaks aru, milliste lehtede kohta märked kehtivad. Näiteks, kui Su koduleht sisaldab infot erinevat tüüpi muusika kohta, loo iga žanri kohta eraldi lehekülgede komplekt ehk page set. Üks komplekt võib sisaldada 1 kuni mitu lehte, vastavalt sellele, millist infot leht sisaldab ja kas määratud märked kehtivad mitme lehe kohta. Loe lähemalt, kuidas lehti komplekteerida.

Kontrolli, kas rich snippetid said edukalt lisatud struktureeritud andmete testtööriistaga. Testides saad kinnitust, kas Google suudab lisatud märkeid eristada ja neid otsingutulemustes kuvada. Kui struktureeritud andmed ei ilmu koheselt otsingutulemustes, ära heida meelt. Google’l läheb lisatud andmete kontrollimiseks ja indekseerimiseks mitu nädalat aega.

Kokkuvõte

Rich snippets ehk struktureeritud andmed on efektiivne lahendus, kuidas suurendada oma SEO väärtust, paista konkurentidest paremini otsingutulemustes silma, suurendada klikimäära ja pakkuda seejuures paremat kasutajakogemust. Tegu on lihtsa koodilisaga, millega saab hakkama iga IT teadlikum veebiarendaja. Proovi kindlasti ja vaata, kuidas kodulehe orgaaniline liiklus suureneb!

Teksti esialgne autor on Jaanika Kivilo.

Google

Vaata kõiki postitusi

© 2016 Kõik õigused kaitstud. Oleme iseseisvalt tegutsev ja õigusi omav WSI frantsiisiäri.