Mis tüüpi uudiskirja sa vajad?

Mis tüüpi uudiskirja sa vajad?

Mis tüüpi uudiskirja sa vajad?

19. mai 2014, Kristjan-Paul Raude, E-posti turundus

Eestis saadetakse uudiskirja pähe üsna erisuguseid asju, mille mahutamine ühise nimetaja alla võib tekitada segadust. Mis on uudiskirja sisu juures oluline ning mille järgi otsustada, mis tüüpi uudiskiri sobib sinu vajadustega?

Kui tuua võrdlus trükireklaami ja -ajakirjandusega, siis võib öelda, et uudiskirju on kolme tüüpi:

  1. kataloog-uudiskirjad
  2. ajaleht-uudiskirjad
  3. ajakiri-uudiskirjad
uudised

Kataloog-uudiskirja tõmbenumbriks on hinnad

Need uudiskirjad sarnanevad paberile trükitud nimetute otsepostitustega, mida kirjakandjad postkastipilust sisse topivad: tootepilt + soodushind +  allahindlusprotsent. Kiri „Superhinnad Selveris“ annab teada, millised on seafilee, Löfbers Lila ja Saku õlle sooduspakkumised eelseisval nädalal, Monton pakub „erilisi maiuspalasid pikaks nädalavahetuseks“ ning Euronics loeb üles erihinnaga majapidamismasinad, millega kevadine suurpuhastus ette võtta. Uudiseks on uued tooted ja kampaaniahinnad, vahel lisaks mõni täiendatud teenus või soodustus e-poest ostjatele. Lisaväärtust, milleks uudiskirja juures peetakse tavaliselt uute teadmiste jagamist, sealt tavaliselt ei leia. Uudiskirja saatjad ei eeldagi, et saajal peaks olema mingi sügavam huvi nende vastu, huvi pakub lihtsalt võimalus midagi soodsamalt saada ning see ongi „kasu“, mida uudiskiri jagab. Suhe püsikliendiga on lihtne ja pragmaatiline.

Ajaleht-uudiskiri neile, kellel on uudiseid

Kõige tänuväärsem on see uudiskiri nende firmade jaoks, kellele huvitav ja värske sisu ise kätte tuleb. Näiteks Solarise kinol pole mingit probleemi igasse uudiskirja põnevuse ja staaride leidmisega ning kui uute filmide tutvustamine ühendada intrigeeriva pealkirjaga („Kinos algavad patused ööd“, „Mis juhtub, kui laed oma mõistuse arvutisse“ – mitte nädalast nädalasse pealkiri „Kinouudised“ nagu Coca-cola Plazal), siis pakub uudiskiri just seda, mida temalt oodatakse ehk vihjeid selle kohta, kuidas toredasti aega veeta.

Häid näiteid seda tüüpi uudiskirja kasutamisest on ka organisatsioonides, mis ise toodavad või vahendavad sellist sisu, mille vastu on suur huvi. Tallinna ülikooli uudiskiri annab teada üritustest, loengutest, näitustest, avamistest jms, Rahvusraamatukogu uudiskiri tutvustab nii eesseisvaid sündmusi, uusi raamatuid, koolitusi jpm. Väga sümpaatse ja professionaalse mulje jättis Loova Eesti uudiskiri, mille jälgimise teeb lihtsaks päris-ajalehega mõneti sarnane struktuur: uudised, sündmuste kalender, toetused ning rubriigid „Põnev teema“, „Tee tutvust“. Just selge ja samas paindlik ülesehitus on see, mis aitab lugejal tajuda, et ta saab osa pidevast uudisvoost, kus ta enda jaoks huvitava materjali kergesti üles leiab.

Hakkama saab ka staarideta

Aga mida teha siis, kui filmitähti või mõttetarku võtta pole? Kui tegemist on suure ja mõjuka ettevõttega, kelle tegevus pakub avalikkusele huvi üksnes ebameeldivate uudiste korral, pressiteated uue tootmistsehhi avamisest, asutamise juubelist ja kvaliteedisertifikaadi saamisest jäävad aga täielikult tähelepanuta? Sel juhul võiks mõelda, kuidas näidata oma ettevõtte väärtusi ning tegemisi läbi igapäevaelu – laske teenindajatel jutustada kentsakaid, põnevaid, naljakaid lugusid oma tegemistest, rääkige mõnest erilisest sündmusest, mis oma inimeste seas veel kaua kõneainet pakkus. Kirjutage „lihtsa inimese“ portreesid, maalige pilte elust enesest. Selgitage, mis on uuringutulemuste ja kvartaliaruannete taga. See pole küll maailma põnevaim lugemine, aga on ometi kindel viis, kuidas rääkida asjadest, millel klassikalist uudisväärtust ei ole.

Tee-ise-uudiskiri

Valitsuse uudiskiri on huvitav näide selle kohta, kuidas jagada inimestele teavet, mis huvitab just neid isiklikult. Registreerudes on võimalik ära märkida nii materjali laad (pressiteated, stenogrammid, kõned, videouudised jne) kui ka valdkond (haridus, majandus, transport, sport, kultuur jne).

Ajakiri-uudiskiri süveneb teemasse

Online-turunduse teooria ütleb, et uudiskirja peamine eesmärk peaks olema kliendisuhte arendamine sel teel, et jagatakse huvitavat asjakohast informatsiooni. Lugeja, kes on uudiskirja saajaks registreerunud, tunneb uudiskirja saatjat ning on ilmutanud huvi tema tegevuse vastu ning soovi sellega kursis püsida. See on pikaajalist kasu silmas pidav strateegia, olles kõige olulisem nende ettevõtete puhul, mis peavad mõjuma asjatundlike ning usaldusväärsetena. Just usaldus on see, mida ühegi reklaamikampaaniaga ei loo, sest seda ehitatakse üles kivi kivi haaval, aegamisi nagu püsisuhet.

Kuna sellisest uudiskirjast saadav kasu ei avaldu täna, siis on selle tarvis sisu tootmine investeering. Et tegemist on asjatundjalt asjatundjale jagatavate nõuannetega, on väljapool seisval inimesel raske seda täiesti iseseisvalt kirjutada, tavaliselt vajab ta abi vähemalt selles, et panna paika, millest kirjutatakse ning milliseid allikaid kasutatakse. See võib tunduda sulle tüütu lisatööna, aga rõhutame veel kord: uudiskiri on üks paremaid viise, kuidas luua endale tippspetsialisti maine.

Testi ennast!

Saamaks teada, milline uudiskirja tüüp sobib sinu ettevõttele, võrdle oma soove-vajadusi-võimalusi alltooduga.

Kataloog sobib siis, kui

  • kampaaniahindadel on müügis oluline roll
  • kampaaniad toimuvad väga tihti, mõnikord järgneb üks kampaania kohe teisele
  • vähe on uut tüüpi tooteid, mille omadused vajaksid selgitamist
  • müük toimub osaliselt või täielikult veebis.

Ajaleht-uudiskiri sobib siis, kui

  • toode on keerukas, selle omadused või uuendused vajavad selgitamist
  • toote/teenuse tarbimisel pole oluliseks hind või välimus, vaid mingid muud põhjused
  • tootel on oma fännklubi vm ringkond inimesi, kelle elustiil ja väärtused eeldavad teemaga  pidevat kursisolekut spetsialisti tasemel
  • organisatsioon on suur ning paljud selle küljed pakuvad avalikkusele huvi
  • teemade asjakohasus on seotud kindlate kuupäevadega.

Ajakiri-uudiskiri sobib siis, kui

  • valdkonna uudised puudutavad sügavamaid muudatusi, mille uudisväärtus ei ammendu päevade või nädalatega
  • lugejatel on eeldatavasti põhjalik huvi teemade vastu
  • materjali leidmine või valik nõuab eelteadmisi
  • tahetakse luua asjatundja mainet.

Ja veel: kui sa pole kindel, et sul jätkub aega ja tahtmist uudiskirja kokkupanemisega regulaarselt tegeleda (või raha selle teenuse eest maksmiseks), siis oota veidi ja küsi sama asja endalt paari kuu pärast uuesti.

Vaata kõiki postitusi

© 2016 Kõik õigused kaitstud. Oleme iseseisvalt tegutsev ja õigusi omav WSI frantsiisiäri.