Kuidas väikeettevõtet suureks kasvatada ning millist rolli mängivad seejuures veebiteenused?

01.08.2017 / Kristjan Raude

Geeniuse Veebimajutuse blogi uuris Kristjanilt, mis peab ühel väikeettevõttel olemas olema, et suureks kasvada, kuidas seda teha ning millist rolli mängivad seejuures veebilahendused. Avaldame täismahus intervjuu ka oma blogi lugejatele.

Kuidas eristada väikeettevõtet suurettevõttest?

Üks on see, mida statistikaamet ette kirjutab. See oli vist töötajate järgi. Ma usun, et tegelik erinevus on juhtide ja omanike suhtumises. Mõni suurettevõtte juht võib seda juhtida nagu väikeettevõtet ja vastupidi. Ma ei räägi juhtimisstiilist, vaid mõtteviisist.

Statistikaameti järgi võid olla küll väikeettevõte, aga kui juhtidel on mitte ainult suured plaanid, vaid ka reaalne tegutsemine vastavalt nendele, siis seda ettevõtet peaks ikkagi vaatama kui suurettevõtte potentsiaaliga väikeettevõtet.

Konsulteerides erinevaid ettevõtteid ja nende juhte, olen olnud tunnistajaks noorte ja “vihaste” tegijate pealetulekust, kes oma suure mõtlemise ja tegutsemisega pühivad konkurentidest suurettevõtted oma teelt.

Mis peab väiksemal ettevõttel olemas olema, et suureks kasvada?

Idee. Meeskond. Teostus. Rohkem pole vaja. Idee ainuüksi ei maksa midagi, kui meeskond seal taga puudub. Samas, kui sul on idee ja meeskond, siis väga paljudel jääb teostus tegemata. Kas ei ole piisavalt motivatsiooni või esimesed edusammud loovad mugavustsooni, milles ettevõte lihtsalt enam ei arene. Näiteks kapitali tõstmine, oma ideesse liigne uskumine ja sealt tulenev kindlus, et kõik niikuinii soovivad seda toodet.

Üks põhilisi vigu, mida tehakse, on tugeva visiooni ja missiooni puudumine või arusaamatu sõnastus. Nendest kahest lausest hakkab kõik pihta. Nende puudumist võib võrrelda snaipripüssiga, mil puudub sihik. Või spordimeeskonnaga, kel puudub ühine eesmärk.

Milline on ettevõtte kultuur? Põhisõnum? Väärtused? Turunduskanalid? Sihtgrupp? Sihtturud? Tugev visioon ja missioon aitab nendele küsimustele vastused leida.

Kuidas suureks kasvada: mida järgida, jälgida ja teha või tegemata jätta?

Kui ettevõte on juba kiires kasvufaasis, tuleb kindlasti mõelda protsessidisaini ja süstematiseerimise peale. Ettevõtet alustades ja eesmärgiga teha suurelt, võiks enda käest küsida: „Kui mahud on sajakordsed, kas tänased süsteemid ja protsessid ka siis töötavad? Kui ei, siis mida peab täna teistmoodi tegema?”.

Teine soovitus on investeerimine turundusse ja müüki. Sul võib olla maailma parim toode, aga kui keegi seda ei tea või ei oska osta, siis pole sellest kasu. Kui pole müüki, pole käivet. Kui pole käivet, pole võimalikku kasumit. Kui pole kasumit, pole ettevõttel väärtust. Turundus ja müük toovad ettevõttesse raha, mille eest saab värvata parimad töötajad, kes arendavad parimat toodet või teenust.

Milline roll on kasvu juures veebilahendustel nagu veebileht või sotsiaalmeedia?

Sõltub täiesti ettevõtte valdkonnast. Võtame näiteks hulgimüügiettevõtte: nende jaoks on oluline otsekontaktid tarnijate ja edasimüüjatega, mitte sotsiaalmeedia laigid. Või IT-ettevõtte, kes on spetsialiseerunud riigihangetele: kodulehekülastused ei anna hanke võitmisele mitte midagi juurde.

Tavaliselt on aga veebileht äärmiselt oluline ettevõtte kasvamisel. See ei täida enam ammu ilusa visiitkaardi eesmärk, vaid on kommunikatsiooni-, turundus- ja müügikanal. Eksportiva ettevõtte jaoks on need eriti kriitilise tähtsusega, kuna klient ei pruugi kontorit või muud sellist isegi näha enne, kui diili teeb.

Võtame näiteks B2B-turule suunatud ettevõtte, mille veebilehe külastused ühes kuus on 5000. Nendest ainult 1 protsent teeb päringu, see on 50 päringut. Ja iga ainult iga kümnes päring läheb töösse. See teeb 5 müüki kuus. Loe kokku selle viie müügi kogutulu (äkki kliendid ostavad rohkem 1 kord?) ja vaata, kui palju investeerid sellesse, et need viis klienti saada.

Kui vahe on positiivne, siis tuleb eelarvet suurendada. Tegemist muidugi väga primitiivse näitega, mis ei arvesta brändiväärtuse kasvu, aga näite abil katsusin näidata natuke teistsugust lähenemist ettevõtte turunduse ja reklaamieelarve juhtimisele.

Kõige eeldus: sa pead teadma oma eesmärki ning suutma vastavalt sellele koostada õige strateegia ja valida õiged taktikad ehk kanalid ja tegevused.

Kuidas hinnata, kas kasv on olnud plaanipärane ja piisav, või on kusagil mööda pandud?

Korja perioodiliselt tähtsamad numbrid kokku ja analüüsi. Näiteks juhtides agentuuri hoian silma peal ka konkurentide ja turu üldisel kasvul. Näiteks eelmisel aastal kasvas Kantor Emori andmetel internetireklaam ligi 10 protsenti. Facebooki ja Google’i reklaamide mahud pea 30 protsent aastast aastasse. Järelikult on agentuuri kasv turu hoidmisel piisav, kui kasvatakse 30 protsenti aastas. Kui rohkem, võetakse turgu juurde. Kui vähem, antakse ära.

Kuidas peaks kasv tõlgenduma füüsilises maailmas?

Kasvu saab tõlgendada mitmeti. Sõltub ettevõtte valdkonnast. Üks ettevõte ajab kasutajate arvu taga, teine käivet kasutaja kohta ja kolmas käivet töötaja kohta. Ja siis muidugi käive ja kasum. Kõigil on õigus ja õnnestumisel võimalus käega rinnale taguda ja öelda: “Ära tegime!”.

Kust leida abi, kui oma tarkusega enam ettevõte kasvada ei taha?

Loogika on lihtne. Tee ise seda, mis kõige paremini välja tuleb ja usalda ülejäänud teistele. Näiteks kui turunduses ja reklaamis ennast hästi ei tunne, siis leia see õige inimene või tiim, näiteks agentuur, ja proovi koostööd.

See, kes ei proovi, ei saa ka teada. Hoidu aga teoreetikutest, kelle ainukeseks õppematerjaliks on haridusasutustes õpitu ja internetis loetu. Tänapäeva maailma on paganama kiirelt arenev ja palju asju, mis täna on õiged, homme seda enam ei ole. Kindlasti kuula ja usalda praktikuid, kel on oma track record ette näidata.

Turundussaade IMPACT 80/20!

Üks esimesi inimesi, keda IMPACT 80/20 saate raames intervjueeriti oli Aksel Kirikal, kes on Swedbank Eesti partnersuhete juht. Põhitöö kõrvalt jõuab ta ka korraldada Ärikatla koolitusi, mille idee on kutsuda esinema oma ala parimaid praktikuid. Loe tema inspireerivatest mõtetest lähemalt!

LOE SAATEST KOKKUVÕTET!

©2017 WWW Marketing OÜ