Kuidas suurendada brändi väärtust sotsiaalmeedia abil?

Kuidas suurendada brändi väärtust sotsiaalmeedia abil?

Kuidas suurendada brändi väärtust sotsiaalmeedia abil?

10. veebruar 2014, Kristjan-Paul Raude, Sotsiaalmeedia

Eellugu: WSI juhtivpartner Kristjan-Paul Raude on TLÜ-s internetiturunduse õppejõud. Üheks aine läbimise eelduseks oli internetiturunduse alase essee kirjutamine. Parimad ja huvitavamad kirjatükid toome välja ka WSI blogis. Autorid: Gerli Tiganik ja Mariliis Lilienberg

brändi väärtuse kasvatamineSotsiaalmeediast on saanud lahutamatu osa meie igapäevasuhtlusest ning ka ettevõtete turundusest. See on kiirelt arenev valdkond: iga nädal liituvad erinevate sotsiaalmeedia keskkondadega miljonid inimesed. Sotsiaalmeedia võimaldab ettevõtjatel kiiresti ning vahetult oma olemasolevate ja potentsiaalsete klientidega suhelda, neid erinevatesse kampaaniatesse kaasata ning neilt vajalikku tagasisidet saada. Sotsiaalmeedia hõlmab veebi- ja mobiilipõhiseid tehnoloogiaid, mida kasutatakse selleks, et muuta suhtlemine interaktiivseks dialoogiks organisatsioonide, kogukondade ja üksikisikute vahel.

Ettevõtte võimalused sotsiaalmeedias

Sotsiaalmeedia peamisteks eesmärkideks ettevõtete jaoks on:

  • tähelepanu saamine
  • nõudluse tekitamine/kasvatamine
  • brändi lojaalsuse kasvatamine
  • klientidega vahetu kontakti loomine ja tagasiside saamine
  • otsingumootorites positsioonide tõstmine
  • konkurentide ning turu jälgimine

Sotsiaalmeedia on ettevõttele mainekujunduse vahend. Läbi postituste kommunikeerib ettevõte oma väärtusi ning loob potentsiaalsete klientidega suhteid. Sisutühi Facebook, ettevõtte kohta kirjutatud halvamaigulised postitused ja kommentaarid võivad brändi maine kiiresti hävitada.

Tuntuimate sotsiaalmeedia kanalite hulka kuuluvad: Facebook, Google+, Twitter, Youtube, LinkedIn, Pinterest ja Instagram.

Facebook

Eestlased on teatavasti Facebook’i rahvas, mida tõestab ka statistika. Üle poole miljoni eestlase on liitunud Facebook’iga. Eesti pisikest rahvaarvu arvestades, koondab Facebook märkimisväärse osa tarbijaskonnast. Seetõttu on ka mõistetav, miks nii paljud ettevõtted juba sotsiaalmeedias esindatud on. Selline keskkond pakub ettevõtetele soodsat võimalust oma brändi tutvustada ja luua fännidega lojaalseid suhteid.

Facebook’is on brändi kanaliks fännileht. Fännilehel postitab ettevõte huvitavat informatsiooni, küsimusi, teeb võistlusi ja hoiab muul moel jälgijate tähelepanu üleval. Sageli kaasneb Facebook’i fänniks olemisega mingi eelis, näiteks saadakse esimesena uudistest teada või jagatakse sooduskuponge kampaaniate raames.

Lisaks tarbijaaktiivusese ergutamisele tõstab Google otsingumootor Facebook’is fännilehte omavad ettevõtted kiirelt otsingutulemustes ettepoole. Eelduseks on aktiivne fännileht ning korralikult täidetud fännilehe andmed. Facebooki fännilehel kasutatud märksõnad mõjuvad Google algoritmides positiivselt, seega on aktiivne ja sisukas fännileht suur liiklusesuunaja, kust saab fännilehe lugejad edasi brändi veebilehele suunata.

Facebook’i fännilehe eesmärk ei ole tingimata suure hulga fännide kogumine, vaid kvaliteetfännide kogumine, kes on ka potentsiaalsed kliendid. Tegu ei tohi mingil juhul olla puhtalt müügile orienteeritud kanaliga.  Puhas reklaam ärritab fänne ega paku lisaväärtust. Sotsiaalmeedia, nagu nimigi viitab, on sotsiaalse suunitlusega ehk inimesed otsivad võimalusi enda väljendamiseks. Puhas reklaam fännilehel ei loo sihtgrupi mingit suhet ning tulemuseks on pettunud fännid ja „surnud“ fännileht.

Kuna Facebook on ettevõtetele tõeline meepott, on meepoti ümber ka palju kärbseid. Konkurents on tihe ning silma paistmiseks peab üha enam pingutama. Selleks pakub Facebook tasulisi võimalusi ettevõtte esile tõstmiseks. Üheks efektiivseks reklaami võimaluseks on promoted posts. See tähendab, et ettevõttel on võimalus teha tasulisi postitusi mis jõuavad ka nende inimeste uudistevoogu, kes antud brändi fännilehte ei jälgi. Facebook’i reklaami üks olulisi eeliseid on väga täpne suunamisvõimalus. Selliselt jõuab konkreetse sihtrühmani, kes on kõige tõenäolisemalt valmis sinu tooteid/teenuseid ostma.

Twitter

Twitter on keskkond, kus suhtlus käib läbi lühisõnumite, mida saadetakse oma jälgijatele. Ühe postituse maksimaalne pikkus on 140 tähemärki.

Säutsud võivad sisaldada lisaks tekstile linki (blogi postitus, veebileht, kampaanialeht vm) või fotot/videot. Kuna pilt ütleb rohkem kui tuhat sõna, siis  tasub 140-le tähemärgile ka pilt lisada, millega saab sõnumit tugevalt esile tõsta.

On tähtis, et Twitteri profiili välimus ja olemus vastavad ülejäänud kohalolule veebis – veebilehele ja blogile. See tekitab äratundmisrõõmu ning seob kiiremini konto teiste veebikanalitega.

Twitteris on rõhk kiirel infol, ehk kohe kui midagi uut või huvitavat juhtub, tuleks sellest säutsuda. Twitteri mobiilsus on teinud sellest olulise infokanali ka ajakirjanikele, kes nopivad Twitteri vahendusel uusi sündmuseid üles.

Pinterest

Pinterest on keskkond, mis on keskendunud visuaalsele meediale. Pinteresti riputatakse üles pilte ja videosid ning nende pin’imise teel levivad postitused viral efektina kasutajate seinalt seinale. Tegu on jõudsalt populaarsust koguva keskkonnaga, kus ehitada brändi tuginedes visuaalsele kuvandile.  Oma ettevõttele “näo andmine” on eriti oluline siis, kui soovitakse oma kaupa müüa välismaale. Pilt edastab infot kõigis keeltes korraga.

Instagram

Sarnaselt Pinterestile keskendub Instagram visuaalsele meediale. Erinevuseks on vahetu emotsiooni jagamine. Instagrami telefoni äppiga saab teha foto ning laadida see koheselt mõnda sotsiaalmeedia keskkonda üles, näiteks Facebook’i.  Selliselt saab pilt kohe tähelepanu ning kasutaja saab jagada oma kogemust koheselt kogu maailmaga läbi sotsiaalmeedia kanalite. Ettevõtetel on võimalus Instagramis reklaami teha (Eestis selline võimalus veel puudub) ning korraldada erinevaid võistlusi ja kampaaniaid.

Sotsiaalmeedia turundus in real life

Näitena sotsiaalmeedia turunduse efektiivsusest tooksime aasta lõpus avatud restoran Spoti Facebook’i fännilehe. Restoran avas oma uksed esmakordselt kolmapäeval 4. detsembril. Facebooki leht loodi juba 18. novembril, kuid esialgu seal tegevust ei toimunud.  Esimene postitus tehti 3. detsembri varahommikul.

Hoolimata sellest, et sõna levitamisega tehti väga hilja algus, kogus Facebookäi fännileht vähem kui kuuga 500 jälgijat ning restorani avamine oli edukas.

sotsiaalmeedia näide

Tänu piltidega silmapüüdvatele postitustele tärkas inimestes kiiresti huvi avatava koha vastu.

sotsiaalmeedia näide

Facebooki postituste juures on oluline vältida liiga pikka ja monotoonset teksti. Pildiga postitused on oluliselt pilkupüüdvamad.  Pikad postitused on väsitavad jha ega keegi neid lugeda ei viitsi. Lühike ja tabav postitus võiks jääda kuskil 70 tähemärgi juurde. Pikemate postituse puhul juba tähelepanu hajub. Oluline on teada oma klientide vanust, elujärge, haridustaset ja muid andmeid, millest lähtuvalt kirjutada just neid kõnetavaid postitusi. Postituste sagedusel lähtu sellest, mis sul öelda on. Sisutuid postitusi pole mõtet teha, et täita nädala norm. Tavaline aktiivsus on 2-3 postitust nädalas?

Tasuta turundus?

Sotsiaalmeedia ei ole erinevalt levinud eksiarvamusest tasuta turundus.  Ajaressurss on väga väärtuslik ning korralik sotsiaalmeedia turundus nõuab väga palju aega. Lisaks inimressursile on sageli kriitilise ulatuse saamiseks vaja teha tasulist reklaami, nagu Facebook’i promoted posts. Ilma reklaamita on väga raske jõudea suurema sihtrühmani ja kasvatada fännilehe aktiivsust. Tõsisemad kampaaniad eeldavad lisaks kogenud veebi- või reklaamiagentuuri kulu, kes töötavad välja kontseptsiooni ja teostuse. Seega ei tähenda sotsiaalmeedia turundus sugugi tasuta turundust. Iga tegevus maksab, isegi kui selle eest füüsiliselt ühtegi eurot välja ei pea käima.

Vaata ka lühikokkuvõtet brändiväärtuse suurendamisest sotsiaalmeedia abil:

Kokkuvõte

Sotsiaalmeedia turundus on suurepärane võimalus jõuda nii olemasolevate kui potentsiaalsete uute klientideni. Läbi sotsiaalmeedia toimub vahetu suhtlus klientidega, mis tõstab usaldust ning loob brändi väärtust. Sotsiaalmeedia võimalused ettevõttele on suurepärased, kuid see eeldab suurt tööd ja läbimõeldud tegutsemist. Alusta sotsiaalmeedia turunduse plaanist ning loo oma ettevõttele online kuvand, mis jääb meelde!

Vaata kõiki postitusi

© 2016 Kõik õigused kaitstud. Oleme iseseisvalt tegutsev ja õigusi omav WSI frantsiisiäri.