Kuidas muuta koduleht kergesti navigeeritavaks?

Kuidas muuta koduleht kergesti navigeeritavaks?

Kuidas muuta koduleht kergesti navigeeritavaks?

22. oktoober 2012, Maarja Laide, Kodulehed

one wayKujuta ette, et Sa oled esimest korda võõras linnas ja mis kõige hullem, ühesuunaliste tänavate piirkonnas. Sul ei ole kaarti, ja Sa oled lootusetult eksinud. Mida kauem Sa tänavate vahel sõelud, seda rohkem Sa ärritud ja tahad sealt ära saada. Lõpuks pääsenuna ei soovi Sa enam kunagi sinna piirkonda naasta ega soovita ka sõpradele sinna minna. Mõtle, kui sama lugu on Sinu kodulehega!?

Selline olukord ei ole sugugi välistatud. Kehv kodulehe struktuur mõjub just niimoodi kasutajale. Ebaloogiline kodulehe ülesehitus eksitab külastajat ja tekitab ängi. Lihtsam kui soovitud info otsimine on vajutada punast X’i üleval nurgas.

Miks navigeerimine on oluline?

Kodulehe struktuur on üks olulisemaid teemasid, mida arutada kodulehe loomisel. Disainer peab end asetama kliendi olukorda ning aru saama, kuidas külastaja lehel käitub. Õige struktuur ja loogiline ülesehitus mõjub positiivselt kasutusmugavusele ning innustab külalist lehel rohkem ringi vaatama. Hea navigeerimine suunab külastaja soovitud info juurde võimalikult väheste klikkidega.

Kehv kodulehe ülesehitus ajab inimese segadusse. Internetis surfajatel on üldiselt kiire ja su lehel on hulganisti alternatiive, kuhu minna, kui su leht laeb liiga kaua või soovitud infot ei ole võimalik kohe leida. Kellelegi ei meeldi eksinud tunne -  see suurendab põrkemäära, ehk inimesed lahkuvad su lehelt ilma ühegi lisaklikita, kuna nad ei oska kuhugi edasi minna; tekitab negatiivse emotsiooni; vähendab müüki ja päringute arvu.

Peale selle, et kehv navigatsioon mõjub klientide rahulolule halvasti, ei mõju see hästi ka SEO’le. Sarnaselt külastajatele tekitab läbi mõtlemata struktuur segadust ka otsingumootorite robotites. Teisisõnu, otsingumootorite „ämblikud“ käivad kodulehel ja koguvad infot, mille kohta sinu koduleht on ja milline info on olulisem. Kui „ämblik“ ei saa sellest aru jääb sinu kodulehe hinnang madalale, mis tähendab nõrgemat positsiooni otsingumootorites.

Millised on põhilised vead?

  • Ebaloogiline struktuur – Kõige suurem ja olulisem viga kodulehe struktuuris on ebaloogiline struktuur. Kui ülesehitus on vale, meenutab koduleht labürinti, kust ei ole väljapääsu.
  • Harjumuste rikkumine – Inimesed on karjunud teatud elementidega kodulehe ülesehitusel. Kust otsid sina ettevõtte kontaktandmeid? Ülevalt paremast äärest? Ilmselt otsib sealt kontakti ka Sinu klient. Eristumine on tore, kuid mitte kirjutamata reeglite arvelt.
  • Liiga vähe/palju vahelehti – Mõnikord üritatakse navigeerimine liiga lihtsaks teha ja võimalikult palju infot ühele lehele kokku panna. See teeb vahelehe pikaks ja külastaja peab palju kerima. Pikk scroll ei ole hea, inimene ei tea, kas all peituv informatsioon on väärt tema aega. Vastandiks on liiga palju vahelehti, kus igal lehel on 1-2 lauset, kuid mida saaks edukalt ühe teema alla koondada.
  • Puuduvad CTA-d – Info on olemas, kuid mida selle teadmisega nüüd peale hakata? Inimene tuleb suunata konkreetsele tegevusele, kui soovid, et koduleht teeniks mingit eesmärki.
  • Puudub siselinkimine (ankurlingid) – Kõik on justkui okei, aga ühelt lehelt teisele liikumine valmistab raskusi. Ankurlinkide eesmärk on teha kodulehe sisene navigeerimine lihtsamaks kodulehe sisutekstides ja struktuuris.

Kuidas parandada?

1.      Universaalne navigeerimine

Navigeerimise teeb oluliselt lihtsamaks, kui menüüriba on olemas igal lehel, sama koha peal. Ühtlane süsteem aitab külastajal paremini jälgida, kus ta on ja kuidas lehel edasi liikuda. Selline süsteem hoiab ära nn dead end lehed, kus ei ole hüperlinki ühelegi teisele lehele. Samuti on hea, kui navigatsiooniriba asub loogilise koha peal. Üldine harjumus on üleval ääres ja vasakul.

2.      Loogilised kategooriad

Mahukama kodulehe puhul tuleb teemad jagada kategooriatesse. Lihtsaim viis alamkategooriate eristamiseks on erinev tase ja värvikasutus. Too välja selge märgistus, mis määrab külastaja asukoha lehel.

kodulehe navigatsioon

3.      Õiged lehenimed

Navigeerimine on lihtsam sõnade abil. Mida täpsem ja asjakohasem on nupu nimi, seda lihtsam on kliendil lehel liikuda. Piltide kasutamine on riskantne tekitades segadust ja jättes liiga palju fantaasiaruumi, millist infot leht võib sisaldada. Selline navigeerimine on tuntud ka Mystery Meat navigation’ina. Vaata selgitavat videot:

Ikoone võib kasutada laialtlevinud elementide puhul, eelkõige sotsiaalmeedia tähistena:

jälgi mujal

4.      Tee kõik vahelehed lingitavaks

Siselinkimine on oluline mitte ainult peamenüüs vaid läbivalt. Lingi sisutekstides teistele vahelehtedele, nt rääkides „trükiste“ vahelehel visiitkaartidest tee „visiitkaardid“ hüperlingiks (kasuta ankurteksti). Samuti jälgi, et jaluses jm olevad märksõnad oleks klikatavad.

siselinkimine

Paljud on harjunud, et avalehele saab logole klikkides. See on lihtne tava, mida jälgida ja teeb rõõmu külastajatele.

5.      Kolme kliki reegel

Professionaalsete disainerite jaoks on olemas kolme kliki reegel, mis tähendab, et külastaja peaks saama igale vahelehele vaid 3 klikiga. Selline taktika aitab luua loogilise struktuuri, kus vahelehtede vahel liikumine on kiire. Tegu ei ole kohustusliku elemendiga, kuid annab kindlasti mõtteainet, kuidas vahelehti omavahel paremini ühendada.

6.      Otsing

Mahukamate kodulehtede puhul on vajalik otsing, mis aitab külastajal kerge vaevaga leida soovitud info. Inimesed on harjunud otsingut otsima paremalt ülevalt äärest… lihtsalt idee paigutamiseks.

7.       Paranda katkised lingid

Katkised lingid tekivad URL aadressi muutmisest. Katkine link tekitab pettumuse kasutajas ja mõjub negatiivselt SEO’le. Tõenäoliselt tuleb kodulehe navigatsiooni parandades muuta ka linke. Vältimaks katkiste linkide teket tuleb vanad lingid ümber suunata. Lihtsaim viis selleks on 301 redirects. Selleks kirjutatakse väike koodijupp, mis suunab vana aadressi uuele ja külastaja jõuab õnnelikult sihtpunkti.

kaart8.      Sisukaart

Sisukaart toob lihtsas HTML vormis välja kodulehe struktuuri. Sisukaardi võib lisada eraldiseisva lehena või kodulehe jalusesse. Sisukaardi eesmärk on olla ligipääsetav ükskõik milliselt vahelehelt, et kaardistada enda asukoht ja saada täpsed juhised kuidas jõuda soovitud vahelehele. Sisukaardis on kõik vahelehed lingitavad, vaata nt eesti.ee sisukaarti https://www.eesti.ee/portaal/!portaal.sisukaart

Kokkuvõte

Kodulehe ülesehitus on oluline nii kasutajakogemuse kui SEO jaoks. Iga ettevõte on erinev, mistõttu ei ole ühte õiget vastust, milline peaks kodulehe struktuur olema. Lähtuda tuleb kliendi seisukohast, sest koduleht on eelkõige neile mõeldud. Koduleht olgu nii lihtne kui võimalik ja nii keeruline kui vaja.

Milliseid vigu kodulehe ülesehitusel oled Sina täheldanud? Kuidas muuta navigeerimine lihtsamaks?

Teksti esialgne autor on Jaanika Kivilo.

Google

Vaata kõiki postitusi

© 2016 Kõik õigused kaitstud. Oleme iseseisvalt tegutsev ja õigusi omav WSI frantsiisiäri.