Kuidas luua tulemuslik mobiililahendus väikeettevõttele?

Kuidas luua tulemuslik mobiililahendus väikeettevõttele?

Kuidas luua tulemuslik mobiililahendus väikeettevõttele?

28. oktoober 2013, Kristjan-Paul Raude, Kodulehed, Mobiiliturundus

mobiiliturundus väikeettevõttelePalju on räägitud sellest, et Internet kolib mobiili. Nutitelefonide kasutajate arv kasvab jõudsalt, moodustades selle aasta esimeses kvartalis juba 56,3% kõigist mobiiltelefonidest (e24). Sama jõudsalt kasvab mobiilse interneti kasutamine, TNS Emori andmetel kasutab tervelt 49% Eesti elanikest internetti mobiili vahendusel (Delfi Ärileht). Probleem on selles, et enamik Eesti ettevõtteid ei kasuta tekkinud võimalust  ära.

Probleem mobiiliturundusega

Peamine mure on selles, et keegi täpselt ei tea, kuidas mobiiliturundust teha. Tegu on veel niivõrd toore valdkonnaga, et puuduvad best practice lahendused ja tõestatud strateegiad. Liiga sageli tehakse mobiilisõbralik lahendus ilmselgel põhjusel, et „mobiil on tulevik“. Seejuures jäävad läbi mõtlemata konkreetsed kasud ja põhjused ettevõtte jaoks. Seega enne mobiililahenduse rakendamist mõtle hoolega järgmistele küsimustele:

  • Kas mobiilisõbralik koduleht lahendab ettevõtte probleeme?
  • Kas selline lahendus aitab minu kliente?
  • Milline on lisaväärtus ettevõttele?
  • Milline on mobiililahenduse ROI? Kas see on positiivne?

Innovatsioon innovatsiooni eesmärgil ei tee kellelegi kasu ega ka mobiiliveebi tegemine kuna „teised ju teevad“. Mobiililahendus peab lähtuma tarbijate vajadusest ning lahendama ettevõtte probleeme ja väljakutseid.

Näiteid uisapäisa tegutsemisest võib veebist leida küll. Surfa natuke mobiiliga Googles ja vaata, kui palju mobiilisõbralikke lahendusi leiad.

mobiiliveeb

Miks vaid vähestel kohalikel väikeettevõtetel on mobiiliveeb?

Suurim väljakutse väikeettevõtetele on eelarve. Mobiilne lahendus ei ole odav. Kui soovida head asja, siis naabripoisi vähesed IT oskused Sind ei aita. Siit tuleneb ka probleem:

Ei näe väärtust

Hoolimata mobiilistatistikast on väikeettevõtjal sageli raske mõista, milline on väärtus tema ettevõttele. Ta ei näe tarbijat reaalses olukorras kasutamas mobiili tema teenuste otsimiseks ning veel vähem näeb seal müügi võimalust. Statistika on üks, aga mõttemaailma muutmine teine asi.

Puuduvad teadmised

Isegi kui ettevõte omanik on vastanud ülal nimetatud küsimustele ja mõistab mobiiliveebi väärtust, on reaalne tegutsemine raske. Okei, Sa teed mingi mobiililahenduse, kuid milline sobib Sinu ettevõttele kõige paremini? Mida üldse mobiililahendusega peale hakata? Seega jääb mobiililahenduse arendamine puudulike teadmiste taha.

Kust alustada?

Mobiiliveebi tegemiseks on oluline saada sellest mingit kasu. Sa soovid, et külastajad jõuaksid Sinu mobiiliveebile kui nad otsivad Sinu ettevõttega seotud märksõnu mobiilist. Kui külastaja Su mobiiliveebile jõuab, soovid Sa, et ta sooritaks mingi tegevuse. Just tegevuses sõltub, kas mobiililahendus hakkab Su ettevõttele kasu tooma, või mitte. Seega enne uisapäisa tegutsemist on vajalik välja töötada mobiilistrateegia:

1.     Kas Sul ikka on mobiililahendust vaja?

Heida pilk kodulehe statistikale. Kui palju külastusi tuleb läbi mobiili või tahvli? Arvesta, et Compuware uuringu kohaselt peletab kasutajale ebamugav mobiiliveeb kasutaja lehelt minema. Tervelt 61% kasutajatest ei naase kunagi kehvale mobiiliveebile tagasi ja 57% külastajatest ei soovita halva mobiililehega ettevõtet sõpradele. Tervelt 40% läheb konkurendi lehele kui Sinu leht tekitab negatiivse kogemuse. Kui teha, siis korralikult.

2.     Milline on sobiv formaat?

Mobiilisõbralikku lahendust tehes, on Sul sisuliselt 2 valikut:

  • Mobiiliveeb
  • Skaleeruv veebidisain

Mobiiliveeb on erilahendusega vähendatud mahus ja graafikas koduleht, mis on kohandatud väikestele mobiiliekraanidele. See asub põhi kodulehest eraldi ning toimib kas eraldi sisuhalduse kaudu või põhiveebiga ühises haldussüsteemis. Mobiiliveebi puhul kuvatakse sageli vaid kõige olulisemat infot, mis on kasutajale vajalik liikvel olles ehk telefoni nr, asukoht, hinnad, pildid, broneerimine jm. Mobiiliveeb võimaldab luua kergesti lehitsetava ja navigeeritava lehe mobiilikasutajale, säilitades samal ajal ettevõtte brändi ja visuaalse identiteedi.

Responsive design’i puhul kontrollitakse sisu ja kujunduselementide paigutamist vastavalt erinevatele seadmetele ja ekraani suurustele määratud stiilidele.  See tähendab, et koduleht ei ole loodud ühes standardmõõdus, vaid olenevalt ekraani suurusest paigutatakse „klotsid“ ümber, et lehte oleks mugav käsitleda. Seejuures ei kuvata mobiilis erilahendust, vaid kõikide seadmete jaoks on mõeldud üks info.

Iga ettevõtte vajadused on erinevad, seetõttu ei ole ka kuldset reeglit, mis ütleks, kumb lahendus mingil kindlal juhul paremini töötab. Võib-olla on väikeettevõttele sobivam lahendus skaleeruv veeb, kuna selle puhul ei ole vaja eraldi SEO-d teha. Samas pakub mobiiliveeb paremat võimalust veebi sihtimiseks kasutaja reaalsetele vajadustele. Parima lahenduse leiad spetsialistidega konsulteerides. Võib-olla piisab Sinu ettevõtte puhul üldse appist.

3.     Kohanda mobiilikasutaja vajadustega

Ükskõik millise mobiililahenduse kasuks Sa otsustad, on oluline kohandada see mobiilikasutaja vajadustega. See tähendab, et skaleeruva lahenduse puhul peavad elemendid liikuma loogilises järjekorras, pakkumaks mobiilis sama head kasutajamugavust kui tavaarvutis. Mobiiliveebi puhul on oluline fookus lihtsusel ning vajaliku info kuvamisel. Mõtle läbi, kas mobiililahenduse eesmärk on eelkõige teha online müüki või tuua külastaja füüsilisse poodi? Sellest sõltub suuresti ka mobiilistrateegia sisu.

Mobiililahenduse loomine on alles algus. Nagu kodulehele ei tule ilma turunduseta liiklust ega hakka niisama imesid juhtuma, ei ole ka mobiiliveebist kasu kui keegi seda ei kasuta.

Kuidas võita mobiililahendusega rohkem kliente?

Adobe 2013 digitaalmeedia optimeerimise raporti andmetel jääb üle poolte mobiiliveebide konversioon alla 1%, seejuures tervelt 41% vastanutest jääb see protsent alla 0,5. Põhjalikum analüüs näitab, et ettevõtted, kes investeerivad mobiili optimeerimisse saavad 3x suurema tõenäosusega saidi konversiooniks 5% ja enam. Selleks, et Sinu mobiiliveeb ei langeks esimesse kategooriasse, tee nii:

  1. Kohalik otsing – Nagu enne öeldud soovid Sa, et külastajad jõuaksid Sinu mobiiliveebile kui nad otsivad Sinu ettevõttega seotud märksõnu mobiilist. Selleks on 2 võimalust: orgaaniline otsing ja makstud reklaam. Kui Sul on responsive lahendus, on SEO lihtne. HTML jääb samaks olenemata seadmest, ehk SEO, mis Sa teed tavaveebile, rakendub ka mobiilis. Mobiiliveebiga on natukene keerulisem. Sellest loe lähemalt blogist, kuidas optimeerida mobiiliveebi.
    Teine võimalus on kasutada makstud reklaami. Google Täiustatud Kampaaniad on mobiilireklaami haldamise ja suunamise oluliselt lihtsamaks teinud. Ühes kampaanias saab pakkumiste korrigeerimise abil hallata reklaamide pakkumisi kõigis seadmetes ehk enam ei ole vaja luua eraldi kampaaniaid mobiiliseadmete jaoks. Samuti saab erinevates seadmetes korrigeerida õige reklaami teksti, saidilingi, rakenduse või laiendi kasutamist, ilma kampaania  muutmiseta kõigi võimalike seadmete, asukohtade ja kellaaegade jaoks. Lisaks võid uurida AdMob võimalusi, mis on maailma suurim mobiilireklaamide platvorm.
  2. Eripakkumised – Nüüd jõuame teise punktini – Kui külastaja Su mobiiliveebile jõuab, soovid Sa, et ta sooritaks mingi tegevuse. Mobiilikasutaja on sageli liikvel, otsides lähedal asuvaid poode, restorane, rehvivahetust või muud teenust. Selleks, et kasutaja sooritaks mingi tegevuse, tuleb talle teha pakkumine. See võib olla ükskõik mis, kasuta oma fantaasiat. Oletame, et Sul on kohalik pagariäri. Kutsu külastajaid Facebook’i või Foursquare’i chek-in’i tegema ning paku vastutasuks 10% soodustust. Tee pakkumine, mis oleks aktiivne ja kutsuks külastajat kohe tegutsema!

Liiga väike eelarve?

Professionaalse mobiililahenduse arendamine nõuab ressurssi. Kui Sul ei ole seda võimalust, on aeg prioriteedid ümber hinnata ja pöörduda esimese punkti juurde – milline on mobiililahenduse väärtus Sinu ettevõttele? Kui väärtus on suur, siis on viimane aeg hakata raha koguma. Kui mobiilitrend ei ole veel Sinu tegevusharuni jõudnud, siis vähim, mida Sa saad teha, on lisada oma ettevõte Google+ Local’isse, Facebook’i, Google+’i, Twitter’isse jm sotsiaalmeedia keskkondadesse, kuna need on juba mobiilisõbralikud.

Kokkuvõte

Kuigi interneti kasutamine kolib aina enam mobiili, ei tasu siiski tormata ja mõtlematult ettevõttele mobiililahendust hakata looma. Analüüsi olukorda eelkõige enda ettevõtte seisukohast kuid jäta meelde, et turul on meepott, millest paljud ei julge ega oska osa saada.

Teksti esialgne autor on Jaanika Kivilo.

Vajad professionaali nõuannet, kas Sinu ettevõttel on vaja mobiililahendust ja millist? Võta ühendust WSI spetsialistidega ja leiame lahenduse!

Helista 6 888 098, saada kiri kontakt@wsionline.ee või esita päring.

Google

Vaata kõiki postitusi

© 2016 Kõik õigused kaitstud. Oleme iseseisvalt tegutsev ja õigusi omav WSI frantsiisiäri.