Kas m-kaubandus võtab üle e-kaubanduse?

Kas m-kaubandus võtab üle e-kaubanduse?

Kas m-kaubandus võtab üle e-kaubanduse?

14. juuni 2013, Kristjan-Paul Raude, Strateegia

Eellugu: WSI juhtivpartner Kristjan-Paul Raude on TLÜ-s internetiturunduse õppejõud. Üheks aine läbimise eelduseks oli internetiturunduse alase essee kirjutamine. Parimad ja huvitavamad kirjatükid toome välja ka WSI blogis. Siin nendest kuues. Autorid:  Maarja Soidla ja Aleksandra Žeregelja

m-kaubandusE-kaubandus on kasvavas tõusutrendis millega paralleelselt kasvab ka m-kaubanduse osakaal. Kui praegu edestab e-kaubandus olulisel määral m-kaubandust, siis trendid näitavad m-kaubanduse tugevnemist lähiaastatel. Ainuüksi tahvelarvutite müük ületas 2012. aasta detsembris Eestis sülearvutite müügi, avaldab oma uuringutulemustes GfK Retail & Technology.

Nutitelefonide müügi osakaal on EMT sõnul tänaseks tõusnud 75%-ni. Mobiiliturundus on viimase aastaga teinud hüppelise tõusu tänu nutitelefonide ja tahvelarvutite laiemale levikule, luues soodsad tingimused m-kaubandusele.

Juba praegu võib leida mitmeid ettevõtteid, kes on oma tähelepanu suunanud m-kaubandusele. Põhilised m-kaubanduse müügikanalid on mobiiliveeb ja mobiilirakendus. Mõlemad võivad esmapilgul tunduda väga sarnased, kuid parima lahenduse leidmine konkreetsele ettevõttele sõltub selle sihtrühmast, eelarvest, otstarbest ja vajalikest funktsioonidest.

Mobiiliveeb

Mobiiliveeb on vähendatud mahus ja graafikas veebileht. Mobiiliveeb on kohandatud väiksemale ekraanile, et seda oleks lihtne ja mugav nutitelefonis või tahvelarvutis kasutada. Sageli on mobiiliveebis kuvatav info erinev tavaveebi sisust, esile on toodud kontaktandmed ja lihtsustatud menüü struktuuri. Arvestades kasvavat nutitelefonide arvu ja mobiilse interneti kasutajaid, on mobiiliveebi loomine ettevõtetele üha olulisem.

Mobiilirakendus

Mobiilirakendus on nutitelefonidele ja tahvelarvutitele loodud tarkvara, mis erinevalt mobiiliveebist on allalaetav. Ettevõtted kasutavad spetsiaalseid müügile suunatud appe, milles on toodete lehitsemine mugav ja lihtne. Selliseid rakendusi kasutavad juba praegu näiteks Amazon, Zara, H&M ja Macy’s. Müügile suunatud rakendused on lihtsad ja kergesti käsitletavad, pakkudes võimalust vaadata tootepilte, asetada toode ostukorvi ning toodete eest tasuda. Eesti turul pakub mobiilirakenduse näol piletiostmise teenust näiteks Solaris Kino, mis teenis Eesti parima m-teenuse konkursil rahva lemmiku tiitli.  Väga populaarne on Bussipilet.ee app, mis võimaldab osta sõiduks vajalikku piletit. Mainimata ei saa jätta ka Swedbanki ja Delfi hästi toimivaid rakendusi.

Mobiilirakenduse eelis mobiiliveebi ees on konkreetselt müügile suunatud seadistus ja kujundus. Kuid on tõenäoline, et tarbija ei soovi iga ettevõtte appi alla laadida, sest lõpptulemuseks on hoomamatu rakenduste hulk, millest raske otsitavat üles leida. Lisaks on tarbija harjunud kasutama Google otsingumootorit, mitte Appstore’i või Android Marketit, et jõuda otsitud toote või teenuseni. Seda kinnitab ka statistika, Clickz.com andmetel kasvab mobiilsete kodulehtede kasutus kiiremini kui aplikatsioonide oma. Ettevõte võib jõuda otsusele, et vajatakse mõlemat – mobiiliveebi ja mobiiliappi, kuid on üsna kindel, et pole mõtet ehitada appi, ilma et ettevõttel oleks juba olemas mobiilne veeb.

M-kaubanduse eelised e-kaubanduse ees

M-kaubanduse kasuks räägivad mitmed statistilised faktid ning kasvavad trendid:

  • m-internetti kasutab 43% eestlastest (TNS Emor)
  • m-internetti kasutatakse ka kodus olles
  • nutitelefonid on inimestega pidevalt kaasas, kokkupuude on sagedasem
  • QR-koodi mobiilsed kampaaniad viivad m-kaubanduse uuele tasemele
  • mobiili-ID tagab mobiilimaksete turvalisuse
  • mobiilimaksed on palju lihtsamad

Mitmed praegusel hetkel peamiselt e-kaubandusega tegelevad ettevõtted leiutavad üsna nutikaid lahendusi, mis võiksid soodustada m-kaubanduse peale üle minemist. Näiteks Amazon on toonud rakenduse Amazon PriceCheck, millega poes triipkoodi skännides saab teada palju sama toode Amazonist ostes maksaks ning seejärel oleks loogiline ka m-ostu sooritamine.

Kui arvutis olles hangitakse enamik infot kasutades otsingumootorit, siis nutitelefoni kasutus on hoopis teistsugune. Kasutatakse oluliselt rohkem spetsiifilisi rakendusi, mis annavad tihti palju asjakohasemat infot ja on väikesel ekraanil lihtsamini kasutatavad ja hoomatavamad. Mobiiliotsing erineb tavaotsingust ka mobiilsetele kodulehtedele suunatud indeksseerimissüsteemi poolest. Statistika näitab, et viimase aasta jooksul on mobiilsed otsingud kasvanud 4 korda. Ettevõtted, kes hoolivad oma klientidest ning soovivad jätkusuutliku arengut, peaksid kindlasti arvestama tarbijakäitumise muutustega.

Sotsiaalvõrgustikest leiab üha rohkem erinevaid e-poode ning seegi võib kaasa aidata m-turunduse võidukäigule. On kindlaks tehtud, et suhtlusvõrgustikes veedetakse aega enamasti telefoni teel, lisaks jälgivad pooled võrgustiku kasutajad ka mõnda brändi, kelle pakkumistel silma peal hoitakse.

Igasuguse kaubandusega käib kaasas edukas turundamine. E-turundamise puhul on klient kättesaadav vaid siis  kui ta on online. M-turunduse puhul on aga nutitelefonide kasutajad koguaeg online. Nutitelefonide personaalsus võimaldab teha täpselt suunatuid pakkumisi ning läbi selle kasvatada müügitulu. Mobiiliturundus on viimaste aastate jooksul üks tõusvamaid trende kogu maailmas. Erinevad uuringud prognoosivad m-turundusele suurt kasvu ja võib kindel olla, et sellest saab üks peamisi vahendeid klientideni jõudmiseks.

Kokkuvõte

Nutiseadmete kasutamine on inimeste igapäeva elu osa ning uusi kasutajaid tuleb üha juurde.  Samamoodi leiavad nutitelefonid uusi väljundeid. Nii, nagu toimub suhtlus, informatsiooni otsimine, uudiste lugemine ja TV vaatamine mobiilis, on loomulik, et ka kaubandus leiab oma tee nutiseadmetesse. Kuna nutiseadmete kasutus ületab peagi sülearvuti kasutuse, kaasneb sellega oodatav e-kaubanduse üleminek m-kaubanduseks lähiaastatel.

Google

Vaata kõiki postitusi

© 2016 Kõik õigused kaitstud. Oleme iseseisvalt tegutsev ja õigusi omav WSI frantsiisiäri.