Internetiturundus – kuidas valida õige teenusepakkuja?

Internetiturundus – kuidas valida õige teenusepakkuja?

Internetiturundus – kuidas valida õige teenusepakkuja?

21. september 2010, Kristjan-Paul Raude, Strateegia

webInternetiturundus kui turundusliik on mõistena arusaadav ja selge enamus turundajatele ja ettevõtte juhtidele. Küsimus ei ole enam „Mis on internetiturundus?“, vaid „Kas peaksin internetiturundust ise tegema“ ning „Millist ettevõtet kasutada internetiturunduse teenusepakkujana?“

Suheldes igapäevaselt mitmete ettevõtjatega on tihti tõdetud, et internetiturundus kui selline, on nende ettevõttele ülivajalik. Millist teenusepakkujat aga kasutada? Internetiturunduse firmad – neid on ju mitmekümneid, kui mitte sadu! Enamus väidavad, et just nemad on kõige paremad ja suudavad suurendada firma müüki ning kasumit mitmekordseks. Kindlasti osad seda ka suudavad – kuidas aga leida üles see õige internetiturunduse firma kellega koostööd alustada?

Enne internetiturundusega alustamist peaks kindlasti paika panema põhieesmärgid, mille saavutamist jälgima hakatakse. Kas selleks on toodete/teenuste müük, uudiskirjale registreerijate hulga suurendamine, klientidele vajaliku info edastamine või midagi muud.

Internetiturunduse firma – kuidas valida õige?

  • Ettevõtte taust. Kui 10 aastat tagasi olid kõik IT mehed kodulehe tegijad, siis täna on kõik IT mehed internetiturundajad. Enne koostöö alustamist tasuks kindlasti uurida ettevõtte tausta:
    • kaua on turul olnud
    • milline on kompetents
    • kas on ka rahvusvahelist kogemust
    • kuidas ennast pidevalt muutuval turul täiedatakse
    • millised on edulood
    • millised on kogemused turundusvallas jne.

Endalt võib küsida veel retooriliselt „Kas kataloogiturundaja on internetiturunduaja?“

  • Portfolio. Vaata teenusepakkuja kliente ning proovi neid põhimärksõnade kaudu Googlest ja NETIst leida – kas antud firmad tulevad otsingumootorites esimeste seas välja? Antud küsimust on kindlasti oluline esitada ka teenusepakkujaga kohtudes.
  • Teenusepakkuja leitavus internetis.  Kui ettevõte, kes pakub internetiturundust, ei ole ise leitav tähtsamate märksõnadega (internetiturundus, digitaalne turundus, kodulehe optimeerimine jms), siis tõenäoliselt ei ole tegemist eriti usaldusväärse teenusepakkujaga.
  • Rahvusvahelised sihtturud. Üks efektiivsemaid mooduseid läbi interneti välisturgudel läbilöömiseks on SEO (Search Engine Optimization ehk otsingumootori optimeerimine). Kui tegutsed rahvusvaheliselt on oluline koostööpartnerilt uurida näiteks vene või inglise keele kompetentsustaseme kohta. Google Translate’st üksi ei piisa, et edukalt välisturgu püüda. Kui mängu tulevad juba teised keeled, näiteks nagu hispaania keel, prantsuse keel, saksa keel jne, siis muutub asi veelgi keerulisemaks. Osadel internetiturunduse teenusepakkujatel on ka mitmed rahvusvahelised kontaktid, kes kohaliku turu spetsiifikat kõige paremini teavad – küsige kas ka teie väljavalitul!
  • Katteta lubadused. Kui teile lubatakse otsingumootoris esimesi positsioone orgaanilises nimekirjas 1-2 päevaga, 2-3 kordset müüki järgmisel kuul, 10-ne kordset külastuse kasvu vms siis tasub olla ettevaatlik. Internetiturundus on kõige kiiremini kasvav turunduse haru ja ei ole mõeldav, et 2-3 nädalaga optimeeritakse teie koduleht suuremates otsingumootorites esimesele lehele esimeste sekka. Kodulehe optimeerimine on pikem protsess, kus esimesi tulemusi on näha heal juhul esimese 2-3 nädalaga, häid tulemusi võib oodata esimes paari kuuga. Ideaalsete tulemuste saavutamiseks ja säilitamiseks tuleb kodulehega töötada järjepidevalt. Kriitiline on erinevate tööriistade kasutamine analüüsimaks, mis töötab mis mitte.
  • Teenusepakkuja koduleht. Internetiturunduse teenusepakkuja koduleht on tema nägu ja ütleb nii mõndagi:
    • kui leitav on intenretiturunudse firma koduleht tähtsamate märksõnadega
    • kui lihtne ja arusaadav on kodulehe ülesehitus ja sisu
    • kui palju on kodulehel internetiturundusega seotud artikleid ja blogipostitusi
    • kui lihtne on internetiturunduse teenuse pakkujaga ühendust saada
    • kui tihti tehakse lehel uuendusi ja kui tihti lisatakse kodulehel infot
    • kas ettevõte on seotud sotsiaalvõrgustikega ja kuidas ta ennast seal turundab
    • kas on näha ka inimesi kes Sinuga tulevikus tegelema hakkavad.
  • Pakutavad teenused. Tuleks vaadata milliseid teenuseid pakutakse ja kui arusaadavalt on teenused lahtiseletatud. Kas on rõhutud projektipõhisele koostööle või pikemaajalisele partnerlusele?Soovitatav on valida teenusepakkujaks ettevõte, kes väärtustab pikaajalist koostööd ning kliendisuhet – sealt on oodata kõige efektiivsemaid tulemusi.
  • Hind. Internetiturunduse teenuseid võib saada 1000 krooni eest või 100 000 krooni eest aastas. Miks aga mõni pakkumine on teisest kordades suurem – mis selle taga on? Soovitan süveneda rohkem pakutu sisusse:
    • milliseid teenuseid täpselt pakutakse
    • kui palju ajalist ressurssi koostöösse pühendatakse
    • milline on klientide tagasiside
    • kas tegemist projektipõhise „teeme-ära-ja-vaatab-mis-saab“ koostööga või peetakse oluliseks pikemaajalist ja personaalsemat
    • kööstööd paremate tulemuste saavutamiseks

Tasub mõelda rahaliselt: Näiteks, investeerides internetiturundusse 5000 krooni kuus, tuleb mul teha lisa käivet 20 000 krooni, et jääda oamdega nulli. Ülejäänud on puhas kasum. Internetiturundaja peab olema võimeline näitama kuidas oma investeeringu tagasi saad ja kasumit tootma hakkad.

  • Koostöö ja pakkumine. Ülessanne: Sa saadad viite internetiturunduse firmasse hinnapäringu. 2 neist saadab detailse pakkumise e-mailiga, 1 helistab lisainfo saamiseks ja saadab pakkumise e-mailiga, 1 helistab leppimaks kokku kohtumine ning selgitamaks välja sinu ettevõtte tegelikud vajadused, 1 ei vasta üldse. Millise koostööpartneri valiksid?

Ükski internetiturunduse firma ei saa sulle teha 100% sobilikku pakkumist ainult e-maili teel infot vahetades. Silmast-silma kohtudes on internetiturunduse konsultandil võimalus õppida tundma sinu ettevõtet, sihtturge, eesmärke ja vajadusi. Selguvad õiged rõhuasted, millele keskenduma peaks. Vastasel juhul oleks tulemus umbes sama kui oletame, et lähed hambaarstile ja ütled: „Tean mis mul viga on – vaja parandada ülevalt paremalt kolmas hammas,  kasutage selleks puuri Nr 3 ja paigaldage üks valgusplomm.Ükski hambaarst ei tegutseks koheselt vastavalt patsiendi öeldule. Arst hindab ennem ise olukorda, kopsib siit-ja-sealt ning alles siis ütleb oma hinnangu – suure tõenäosusega see on erinev teie algul arvatust. Seega, õige ravimi saamiseks on vaja terviklikku lähteülessannet.

Internetiturundus on üksteise mõistmine ja koostöö.

Vaata kõiki postitusi

© 2016 Kõik õigused kaitstud. Oleme iseseisvalt tegutsev ja õigusi omav WSI frantsiisiäri.