Internetiturundus ekspordis

Internetiturundus ekspordis

Internetiturundus ekspordis

21. oktoober 2010, Kristjan-Paul Raude, Strateegia

eksporditurundusMitmed Eesti ettevõtted on võtnud põhisuunaks ekspordi. Eksport arendab kahtlemata ka riigi majandust ja loob firmadele tunduvalt laiemad võimalused. „Internetiturundus ekspordis“ on võlusõna, mis soodustab nn. suure äri tegemist – vaja on liikuda Eestist välja. Märksõnadeks kujunevad lisaks: eksport, ekspordiplaan, eksporditurundus jms.

Eksportimine nõuab tihtilugu suuri mahte, palju sidemeid, mahukaid investeeringuid jne. Kas aga oleks võimalik välisturgudele kuidagi kuluefektiivsemalt jõuda? Vaatleme lähemalt, kuidas internetiturundus saab ekspordile kasulik olla ja kuidas internetiturundus aitab eksporti edendada.

Eksporditurundus ja ekspordiplaan

Välisturule sisenemiseks on vajalik omada ekspordiplaani: mitmekülgsed analüüsid, välisturgude võimalused, ettevõtte suutlikus, kuidas uuele turule siseneda, kuidas kasvatada müüki jne. Need kõik on punktid, millele tuleb keskenduda. Mis on aga internetiturundus ekspordis?

Välisturu analüüs = märksõnade analüüs

Enne välisturule sisenemist, tuleks välja selgitada minimaalselt järgnev:

  • millised sinu ettevõtte tooted uuel turul müüksid
  • mille vastu on nõudlus
  • palju on konkurente
  • millised on tarbija harjumused

Väga heaks ja efektiivseks tööriistaks selle teostamiseks internetis on Google Keyword Tool. Antud tööriist võimaldab vaadata, palju mingit kindlat märksõna sind huvitaval turul otsitakse. Kas seda otsitakse selle märksõna järgi, mida sa arvad või kasutatakse mõnd sünonüümi? Järgmisena vaadata, palju on antud märksõnal konkurente – see võimaldab teha järeldused, millisele märksõnale koduleht optimeerida ehk millise märksõnaga sinu ettevõtte kodulehe peaks otsimootorites leitav olema. Hea märksõna on suurima otsimahu ning väikseima arvu konkurentidega.

Kodulehe kohandamine eksportturu jaoks

Esimesena on vaja selgeks teha eksportturu inimeste harjumused kodulehtede osas:

  • millise kujundusega peab olema koduleht
  • pilt ja tekst vs vilkuvad bännerid – kumba kasutada rohkem
  • keelekasutus – näiteks eksportides Inglismaa turule, tuleb kasutada inglise-inglise keelt mitte USA inglise keelt
  • mitmekeelne koduleht vs erinevad kodulehed eksportturgudele – kui Teil on tõsine soov välisturule siseneda, tuleks kindlasti teha vastavale turule eraldi koduleht, õige riigi domeenilaiendiga. Näiteks eksportides Soome turule, tuleks luua eraldi koduleht soome keeles domeeni laiendiga .fi (tehniliselt on erinevaid kodulehti võimalik hallata ühes keskkonnast)

Kodulehe kohandamine eksportturule on ülimalt kriitiline eduka sisenemise juures! Loe täpsemalt millele veel rõhku panna, meie blogikandest Kodulehe tegemine

Klientide leidmine = kodulehe optimeerimine

Kui on olemas õige toode ja hästi toimiv koduleht, siis järgmise sammuna on vaja teemast huvitatud inimesi, kes meie kodulehte külastaksid.

Otsingumootorid ja sotsiaalmeedia – võimalused klientide püüdmiseks

Otsingumootorites nagu Google, Yahoo või Yandex on 2 võimalust oma leitavuse parandamisel:

-       Otsingumootori optimeerimine (SEO – Search Engine Optimization)

-       Klikipõhine reklaam (Google puhul näiteks Adwords)

Otsingumootori optimeerimine on kodulehe leitavaks tegemine otsingumootorites tähtsamate märksõnadega. Domineeriv otsingumootor täna on Google. Olenevalt eksportturust, tuleks hinnata ka Yahoo, Rambler, Yandex, AQL, Bing, Ask jmt turuosa. Üldiselt aga võib öelda, et kui Teie leht on hästi leitav Googles, on ta seda ka teistes otsingumootorites.

Teiseks ja kiiremaks viisiks oma kodulehele huvilisi saada, on klikipõhise reklaami (PPC – Pay Per Click) tegemine otsingumootorites. Nüansiti on need küll otsingumootorites erinevad kuid põhimõte on sama: reklaami eest maksad ainult siis, kui inimene sellel klikib – teisisõnu, maksad reklaami eest ainult siis, kui inimene sinu poodi/kontorit/esindust vms külastab. Tasub märkida, et see inimene on konkreetselt otsinud seda märksõna, millega soovid nähtav olla – järelikult tal on huvi sinu toodete/teenuste vastu! Klikipõhine reklaam on ühtlasi ka lihtsaim viis  internetiturundus, ekspordis tegemisel.

Sotsiaalmeedia – viimase aja kiiremini kasvavaid trende turunduses

Sotsiaalmeedia all käsitleme suhtlusvõrgustikke (Facebook, Twitter, Linkedin, MySpace jt), blogisid, foorumeid, wikisid jms. Vaatleme nendest suhtlusvõrgutsikke ja nende kasu ekspordile.

Facebook - suurim suhtlusvõrgustik maailmas (üle 500 miljoni kasutaja), võimaldab lisaks sõpradega suhtlemisele, ka sihitud klikipõhise reklaamikampaania korraldamist. Järgmiste segmentide alusel saad määrata, kellele sinu reklaami näidatakse:

  • riik
  • vanus
  • sugu
  • hobid ja huvidi
  • tegevusvaldkond
  • gruppidesse kuuluvus

Samuti võid kasutada Facebooki uudiskirja asemel – jagades värskemat infot  toodete/teenuste kohta. Kindlasti ei tohiks üle 5% postitustest olla seotud otsese müügiga. Inimesed tahavad ise osta, mitte müüdud saada -  tekita huvi ja nad tulevad ise ostma!.

Facebook’is saab reklaamida oma tooteid/teenuseid läbi videote ja piltide. Mida huvitavam ja sisukam on sinu Facebooki fännileht, seda rohkem seda jagatakse. Selle võrra kergem on sul saada juurde uusi kliente. Samuti saad ära siduda Facebooki oma kodulehega, Twitteriga ja YouTubega.

Twitter on miniblogi, kus on võimalik edastada kuni 140 tähemärgilise sõnumi. See on hea koht edastamaks värskeid uudiseid oma toodete, teenuste, artiklite ja miks mitte ka igapäevaste uudiste kohta. Samuti ei tohiks tegeleda ainult oma toodete reklaamismisega, see peletab inimesed pigem eemale. Võimalik on ka siduda Twitter oma kodulehega, Facebookiga ja YouTubega.

YouTube on ideaalne kanal edastamaks oma reklaamvideoid ja miks mitte ka õppevideoid.

YouTube on ka ühtlasi üks suurimatest otsingumootoritest maailmas.

Kliendibaasi suurendamine = kodulehe analüüs

Kodulehe analüüs võimaldab hinnata kui efektiivselt Sinu pingutused eksportturul toimivad:

  • palju inimesi Sinu kodulehte külastavad
  •  kaua nad sellel viibivad
  • mitu päringut kuus tehakse
  •  kust inimesed tulevad Sinu kodulehele
  •  mis on keskmise päringu ja müügi hind jne.

Tihtilugu on just need andmed, mis annavad firmajuhtidele aluse, tegemaks õigeid otsuseid tuleviku osas.

Väga hea analüütika tööriist on Google Analytics – selle abiga on võimalik saada kuludest ja tuludest põhjalik ülevaade. Samas ainult numbrite vaatamisest ei piisa, tuleb astuda ka vastavaid samme tulemuste parandamiseks. Kui näeme, et mõne lehe bounce rate ehk põrkemäär(inimene lahkub kodulehelt ilma ühegi klikita) on väga kõrge, tuleks ühena variantidest muuta lehe sisu: korrigeerida tekste, lisada pilte ning vaadata üle müügisõnum.

William Thomson (Lord Kelvin), matemaatik/füüsik on öelnud: „If You can not measure it, you can not improve it“ (sa ei saa arendada seda, mida sa ei saa mõõta)

Kokkuvõte

Edukaks sisenemiseks eksportturgudele on Sul vaja mõelda järgnevale:

  • eksportturu analüüs – märksõna uuring
  • kaasaegse kodulehe loomine vastavalt eksportturule
  • kodulehe optimeerimine  – nähtavuse ja leitavuse parandamine internetis
  • sotsiaalmeedia kasutamine
  • kodulehe ja turunduse analüüs

Internetiturundus ekspordis on tegelikult sama, mis internetiturundus kohalikul turul. Mastaabid on lihtsalt erinevad.

Kui vajad nõuandeid eksportturgudele sisenemisel, võta meiega julgelt ühendust info@wsionline.ee või täida päringuvorm siin.

Vaata kõiki postitusi

© 2016 Kõik õigused kaitstud. Oleme iseseisvalt tegutsev ja õigusi omav WSI frantsiisiäri.