Hoiatus e-maili turundajatele: spämmilõks!

Hoiatus e-maili turundajatele: spämmilõks!

Hoiatus e-maili turundajatele: spämmilõks!

19. november 2012, Maarja Laide, E-posti turundus

spämmilõksE-maili turunduse eesmärk on jõuda võimalikult paljude e-mailile registreerujate postkasti. Kõik on kokku puutunud rämpspostiga ja teavad, kui halvasti see võib ühe ettevõtte mainele mõjuda. Ükski turundaja ei soovi oma e-maili leida prügikastist. Selleks, et vältida spämmisaatja mainet ja kindlustada kontaktide postkasti jõudmise tuleb vältida spämmilõkse, mis kimbutavad ka kvaliteetseid e-maili saatjaid. Mis need on, kus varitseb oht ja kuidas nende vastu võidelda?

Mis on spämmilõks?

Spämmilõks on e-maili aadress, mille eesmärk on tuvastada spämmijad. Sellist e-maili aadressi ei kasutata mõne e-kirja tellimiseks, vaid tegu on aadressiga, mis on peidetud tavakasutajate eest. Eesmärk on kaitsta tavakasutajat kuid olla nähtaval automaatsete e-maili kogujatele. Kuna spämmilõksu aadress ei ole niisama lihtsalt saadaval, märgitakse iga e-maili saatja spämmijaks, kes saadab sellisele aadressile e-maile. Spämmilõksu aadressid loodigi esialgselt ideega tabada automaatselt e-maili kogujaid, kes hiljem kogutud liste müüsid.

2 tüüpi rämpsposti lõkse

Pure spam trap – Tavaline spämmilõks on loodud 1 kindla eesmärgiga – püüda spämmijaid. Üheski listis ei tohiks sellist e-maili aadressi olla, kuna nagu mainitud, on tegu peidetud aadressiga, mida saavad üles korjata automaatsed e-maili kogujad.

Recycled spam trap – Tegu on e-maili aadressiga, mis kunagi oli täiesti tavaline ja funktsioneeriv aadress kuid, mis on pikka aega olnud omaniku poolt hüljatud. Aja jooksul on interneti teenusepakkujad (ISP’d) nagu Gmail, Hotmail, AOL, Yahoo jt. need aadressid omandanud. Täpset aega pole määratletud, kui kaua võib üks e-maili aadress olla kasutamata, et ISP selle üles korjaks, kuid arvatakse et see jääb vahemikku 6 kuni 18 kuud. Selle aja jooksul annab e-maili aadress üldiselt märguande, et see ei ole enam kasutusel ja mittespämmija saaks e-maili listist eemaldada.

Lisaks neile esineb listi reostamist, ehk külastaja, kes soovib Sinu kodulehelt alla laadida mõnda materjali, osaleda loosimisel vm põhjusel peab sisestama oma e-maili aadressi annab vale aadressi või sellise, mida ta ei kasuta. Eelkõige on selle põhjuseks rämpsposti hirm, kuna kogemus on õpetanud, et e-maili sisestades peab sageli valmis olema soovimatuks kirjalaviiniks.

Mis juhtub, kui Sinu listis on spämmilõks?

Kui ISP on tuvastanud, et sa saadad kirju spämmilõksu aadressile, märgitakse Sind kui spämmija, mis tähendab, et Sinu üldine saatja hinnang (sender score) langeb ja sind lisatakse nn musta nimekirja ehk blacklisti. Halba nimekirja sattunud e-maili saatjad avalikustatakse raportites, mida organisatsioonid kasutavad kirjade filtreerimiseks. See tähendab, et Sinu saadetud kirjad ei jõua enam adressaatideni.

Kuna spämmilõkse on 2 tüüpi erineb ka nende mõju. Pure spam trap’i sattumine listi toob tõsisemad tagajärjed, kuna tegu ei ole aegunud aadressiga vaid „puhtalt kurja“ lõksuga. Saates sellisele spämilõksu aadressile kirju blokeeritakse Sinu IP aadress ja saatja domeen. Taastumine võtab aega 6 kuud kuni aasta, et saavutada jälle hea maine.

Aegunud e-maili aadresside puhul ei blokeerita su IPd ja saatja domeeni koheselt. Esialgu suunatakse kirjad prügikasti. ISP jälgib, kas sa jätkad neile e-mailile kirjade saatmist. Kui sa ei hoolitse oma listi eest ja ei kustuta aegunud e-maile lähevad Su kirjad spämmifolderisse kuni lõpuks on märgata oluliselt vähenenud kirjade kohalejõudmist.

Kuidas satub spämmilõks meililisti?

Ostetud e-maili listid – E-maili listi ostes ei saa kunagi kindel olla, kuidas need e-mailid kogutud on. Palju on turul tegutsejaid, kes koguvad e-maile ebaausal teel näiteks automaatselt e-maile kogudes. Nii korjatakse üles paljud spämmilõksud, mis hiljem edasi müüakse. Samuti on oht osta aegunud e-maili aadresse.

Passiivsed aadressid – Teine levinud viga on e-maili listi hooletusse jätmine. Saates kirju aadressidele, kus kirja ei avata, suurendab riski, et tegu on spämmilõksuga. Selle vältimiseks tasub jälgida kirjade avamist ja eemaldada listist need, kes ei ole pikka aega üles näidanud aktiivsust. Ohumärgiks on ka uute e-mailide lisamine üldisesse listi. Paljud uued e-mailile registreerujad teevad seda tasuta materjali saamiseks vm eesmärgil, mis aga ei tähenda, et nad sooviksid sinult pidevalt uudiskirju. Enne e-mailide lisamist oma püsilisti kontrolli, kas uued registreerujad on aktiivsed.

Väga vanad kontaktid – E-maili turunduse hea tava on segmenteerida kontaktid erinevatesse listidesse. Mõnikord tekib list, kus on väga vanad kontaktid, kellega ei ole ammu ühendust võetud. Võib ju tunduda hea mõte end neile meelde tuletada ja na uuesti aktiivsesse listi lisada, kuid enne kui hakkad tegutsema, mõtle hoolega järele. Vana e-mailid tähendab, et paljud neist võivad olla hüljatud kontod, mis aga tähendavad spämmilõksusid. Enne, kui hakkad vanale listile kirjutama, loe kuidas seda teha ohutult.

Kuidas tuvastada, kas listis on spämmilõks?

Rämsposti lõksud meenutavad välimuselt täiesti tavalist e-maili, ehk välisel vaatlusel on neid harva võimalik tuvastada. Spämmilõksust annavad eelkõige märku oluliselt kahanev e-kirja avamise määr ja adressaadile kohale jõudmine. Paljud e-maili turunduse teenusepakkujad aitavad viga tuvastada ja annavad sellest sulle teada. Näiteks Microsoftil on Smart Network Data Services (SNDS), mis annab teada kui palju spämmilõkse Sinu IP aadress on tabanud.

Kuidas spämmilõkse vältida?

Ära osta e-maili listi – Kõige lollikindlam variant end rämpsposti lõksudest säästa on koguda ise e-maili aadresse opt-in ehk loaturundus meetodil.

Kasuta topelt opt-in meetodit – Veel lollikindlam variant on kasutada topelt opt-in’i, ehk e-mailile registreerija peab kinnitama soovi Sinult uudiskirju saada. Selleks saadetakse registreeruja e-mailile kinnitus ja alles peale kinnitust lisatakse e-mail listi.

Re-engagement ehk mitteaktiivsete kontaktide äratamine – Kontaktid, kes ei ole pikka aega Su e-kirju avanud ei tee tõenäoliselt seda ka tulevikus. Selleks, et nende tähelepanu võita on vaja täiesti uut lähenemist. Saada mitteaktiivsetele kontaktidele eraldi e-mail, millega kutsud neid aktiivselt üles taas Sinu e-maile lugema. Loe lähemalt meie blogist, kuidas ergutada oma e-maili turundust.

Kustuta passiivsed kontaktid – Peale eraldi e-maili kampaaniat mitteaktiivsetele kontaktidele, selgub, kes neist on lootusetult kadunud ja kelle tähelepanu taas köidetus. Nüüd ei ole sul enam põhjust hoida passiivseid kontakte, kuna and ei paku sulle enam mingit väärtust, vaid pigem ohtu.

Kokkuvõte

Spämmilõkusud on salapärased aadressid, mida iga e-maili turundaja peaks vältima nagu katku. Spämmilõks tähendab suurt ohtu e-kirjade kohale jõudmisele ning mõjutab Sinu üldist mainet. Väldi kahtlaseid e-maili aadresse, ära osta e-maili liste ja hoolda regulaarselt oma meililoendit. Pea meeles, et e-maili list on hoolega kogutud vara, mille hooldamata jätmine tähendab suurt potentsiaalse tuluallika kaotamist.

Teksti esialgne autor on Jaanika Kivilo.

Google

Vaata kõiki postitusi

© 2016 Kõik õigused kaitstud. Oleme iseseisvalt tegutsev ja õigusi omav WSI frantsiisiäri.