Digikanalite lühi-ja pikaajaline strateegia

Digikanalite lühi-ja pikaajaline strateegia

Digikanalite lühi-ja pikaajaline strateegia

17. september 2014, Kristjan-Paul Raude, Strateegia

Artikkel avaldati esmakordselt Äripäeva Turunduse TOP-is 2014.

Digiturundus on liikunud ettevõtetele lähemale ning üha enam katsetatakse digikanalite võimalusi. Enam ei ole küsimus selles, kas digiturundus on vajalik või mitte. Küsimus on strateegia loomises ja erinevate digikanalite efektiivses juhtimises. Mida paljud veel ei mõista on see, et digiturundus on tervik.

digiturunduse strateegia

Iga digiturundusega tegelev inimene peaks olema kursis ja oskama kasutada Google Trendsi, Consumer Barometer’it (Google ja TNS Emor), Keyword Plannerit (need kõik on tasuta kättesaadavad). Juba ainuüksi neid kasutades saab aimu, mida teevad ja kuidas käituvad ettevõtte potentsiaalsed kliendid internetis. Kanalite valikul on oluline turu tunnetus ning tarbijakäitumise mõistmine. Kuidas nad infot otsivad? Kust nad infot otsivad? Millised on nende peamised väljakutsed ja probleemid? Mis motiveerib neid tegutsema? Digiturundus vajab samamoodi planeerimist nagu kõik teised ettevõtte tegevused. Korralikku maja ei ehitata ilma projektita. Ehk nagu vanarahvas ütleb: “seitse korda mõõda, üks kord lõika”. Iga ettevõte on unikaalne ning ei ole olemas üht valmislahendust kõigile. Selge plaani puudumine on sageli põhjuseks, miks ettevõtted digis põruvad ja väidavad, et see ei tööta nende jaoks.

Lihtsaks alustamiseks soovitan jagada oma eesmärgid kahte rühma: lühiajalistele ja pikaajalistele tulemustele orienteeritus. Näiteks, kas on vaja saada järgmiseks koolituseks kokku grupp inimesi või luua ettevõttest kuvand kui teadlikust ja edukast Eesti ettevõttest. Kui need on paigas, tuleks mõelda, kuidas huvilistega pidevalt kontakti hoida?

Millised digikanalid on orienteeritud lühiajalistele tulemustele?

Makstud reklaam (Paid Media) on kiire võimalus huvi tekitamiseks ja sihtgrupi külastajate toomiseks kodulehele, kus saab nende käest küsida kas emaili, tel nr vms. Sobib nii B2B kui ka B2C ettevõtetele. PPC reklaam peab olema väga selge sõnumiga ning tooma külastaja maandumislehele (või konkreetsele vahelehele), mis pakub täpselt seda, mida reklaamis lubati. PPC reklaami saab kasutada kliendi tabamiseks erinevates ostutsükli faasides (teadvustamine, konkreetne huvi, otsustus) kuna sageli sooritatakse otsingut korduvalt, enne kui ollakse valmis ostma. Kanaliteks võivad olla Google AdWords (Search, Display, YouTube, Gmail, Remarketing), Facebook, Yandex, VKontake või mõni muu otsingumootori või sotsiaalmeedia võrgustiku reklaamikeskkond. Makstud reklaamikanalite eeliseks on väga head sihtimisvõimalused (vanuse, soo, huvide, käitumispõhise, domeeni, asukoha, sisupõhise jne järgi). Reklaamide seadistamine ja nende manageerimine on kättesaadav kõigile. Kui eelarved väikesed, tasub seda ise teha (kaotus väike, kui ebaõnnestud). Kui eelarved aga suurenevad, siis tasub abi otsida. Hea spetsialist suudab kampaaniaid oluliselt paremini manageerida ja seega reklaamid on kuluefektiivsemad.

Kodulehe külastatavust kasvatab kiirelt ka bännerreklaam. Neid on sobiv kasutada suure sihtauditooriumi tabamiseks (tavaliselt B2C) näiteks laiatarbekaupade turundamisel või online brändinguks. Sageli kasutatakse bännerreklaami ka kampaania raames reklaami ulatuse (reach) suurendamiseks. Väikestele ettevõtetele jääb bännerreeklaam sageli liiga kulukaks ning selle lühiajaline mõju ei kaalu investeeringut üle. Antud kanalite suurim pluss – kiired ja reaalselt mõõdetavad tulemused. Suurim miinus – kui raha enam kanalisse ei pane, siis peatub koheselt ka külastajate voog ja päringute/ostude arv.

Kuidas saavutada pikaajalisi tulemusi?

Pikaajaliste tulemuste (brändi tuntuse kasv, parem nähtavus, stabiilne päringute arv jne) saavutamine internetis on aeganõudev ja nõuab pühendumist (aega ja raha). Kõige paremini aitab internetis nähtavust suurendada SEO (search engine optimisation), mis erinevalt levinud eksikarvamusest ei ole ainult märksõnastrateegia (jälgitakse konkreetsete märksõnade positsioone otsingumootorites). SEO tänapäeva mõistes on suuresti sisuturundus, mis hõlmab kvaliteetse sisu loomist ja selle levitamist erinevates digikanalites. “What happens in internet, stays in Facebook, Google and Youtube” :) Seega mõtle hästi järele, mida kirjutada, kuidas ja kellele. Kui soov sotsiaalmeediat kasutama hakata, siis seda ei tohi jätta unarusse ja mitte hoolida näiteks klientide negatiivsetest kommentaaridest. Tee proovi – trüki oma ettevõtte (või enda nimi) Google otsingumootorisse ja vaatab esimesed 3 lehte läbi. Mis seal on? Kas see on õige informatsioon? Nüüd proovi sama teha oma ettevõtte valdkonna märksõnadega. Kas Sinu ettevõte tuleb seal välja? Missuguse sisuga?

Sotsiaalmeedial (Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitter, Google+) on oluline funktsioon sisu levitajana ning tarbijatega personaalse suhtluse arendamisel. Inimesed käivad näiteks Facebookis eelkõige meelelahutust otsimas, suhtlemas, infot kogumas, vaba aega veetmas. LinkedIn on aga B2B tegelaste pärusmaa. Oluline on mõelda suuremale pildile, mitte tootekeskselt ning pakkuda kasutajatele väärt infot, mida nad mujalt ei leia. Lisaks toob sotsiaalmeedia klienditeeninduse internetti. Tarbijad ootavad oma probleemidele kiiret vastust. Suheldes igapäevaselt klientidega sotisaalmeedias on võimalik ehitada lojaalne fännibaas, kes toimib ettevõtte müügiagendina jagades sinu loodud sisu oma sõpradega.

SEO ja sisuturunduse suurim miinus – halb SEO on ohtlik. See võib hävitada mitte ainult turunduseelarve, vaid ettevõtte kuvandi internetis. Suurim pluss – õigesti tehtud töö tulemused on pikaajalised ja stabiilsed. Need ei kao, kui peaks ühel hetkel paus sisse tulema.

Hoia fännide ja klientidega ühendust!

Nüüd kui lühiajalise ja pikaajalise strateegia abil on kokku kogutud teatud hulk huvilisi, peab nendega kindlasti ühendust hoidma. Kui seda ei tee Sina, teeb seda Sinu konkurent. Selleks pakub kõige mugavamat lahendust sotsiaalmeedia ja uudiskiri. Sageli aetakse e-maili turundus segamini online masspostituste ehk spämmiga. Rääkides uudiskirjast, peame me eelkõige silmas teadete saatmist ettevõtte kliendilistile, kellelt on eelnevalt teadete saatmiseks luba küsitud. Segmenteerides kontaktibaasi oluliste näitajate järgi saab erinevas ostufaasis olevatele klientidele saata erineva sisuga sõnumeid. E-mail ei ole otseselt müügi kanal, vaid vahend, millega hoida huvilisega ühendust, tuua ta kodulehele, kus toimub juba müük, kontaktivormi täitmine või mõni muu soovitud tegevus. Võrreldes muude kanalitega on e-maili turunduse abil saadud ühe kliendi hind kõige soodsam. Eestis on vähe ettevõtteid, kes on avastanud, et segmenteeritud uudiskirjade listid on kõige suurema potentsiaaliga vara bilansis. Uudiskirja suurim pluss – kõige soodsam viis kliendikontakti hoidmiseks. Suurim miinus – lihtne hakata liiga palju kirju saatma (loe spämmima).

Digiturundus on tervik!

Et saavutada hea füüsiline vorm, on vaja pikaajaliselt korralikult toituda, trenni teha ja puhata. Ära lase ahnusel endast võitu saada ega pane fookust ainult lühiajalistele tulemustele. Spordihooaja võidab see, kes on oma sihiku seadnud pikaajalistele tulemustele ja olnud kõige stabiilsem!

Vaata kõiki postitusi

© 2016 Kõik õigused kaitstud. Oleme iseseisvalt tegutsev ja õigusi omav WSI frantsiisiäri.