Conversion design – Kas Sinu kodulehe disain täidab eesmärki?

Conversion design – Kas Sinu kodulehe disain täidab eesmärki?

Conversion design – Kas Sinu kodulehe disain täidab eesmärki?

16. september 2013, Maarja Laide, Kodulehed

veebidisainKodulehe disain on üks võtmeküsimustest, mis määrab kodulehe edu. Hea kodulehe disain ei tähenda ainult ilusat esmamuljet, vaid hea disain aitab kodulehel täita oma eesmärki. Teisisõnu, veebidisaini puhul ei ole alati esikohal kõige ilusam lahendus, vaid kasutajamugavus ja ülesehitus, mis juhatab külastaja konversioonini.

Miks hea disain oluline on?

Kui palju kordi oled Sina külastanud kodulehte, mis tekitab esimese hetkega negatiivsed emotsioonid? Võib-olla on värvivalik vale, võib-olla on ettevõtte logo algeline, võib-olla on koduleht liiga „kokku pressitud“, võib-olla on leht liiga värviline, monotoonne, segane või mingil muul jpõhjusel ebaatraktiivne. Mis iganes see ka on, mis Sind häirib, ei saa sa enam seda ettevõtet 100% usaldada. Sul tekib kahtlus. Võib-olla ma googeldan natukene veel ja leian vähe ilusama kodulehe…

Tundub tuttav stsenaarium? Kui nii, siis sa tead omast kogemusest, et kodulehe disain on oluline. Esmamuljet saab luua vaid 1 kord, ning see kord on määrav. Briti uuringud on tõestanud, et 94% esmamuljest kujuneb disaini põhjal. Kasutaja hindab lehe ülesehitust, navigeerimist, värvikasutust, pop-up pluginate olemasolu, lehe kiirust, teksti suurust ja teksti mahtu, korporatiivset muljet ja otsinguvõimalusi. Seejuures kehv disain tekitab kiiresti soovi lehelt lahkuda ning tekitab kahtlusi ettevõtte usaldusväärsuse suhtes. Veelgi hullem, esmamulje kujuneb umbes 50 millisekundi jooksul. See on lühem kui 1 silmapilgutus!

Kui see ei ole piisavalt veenev, siis siin on veel statistikat:

  • Üle 70% internetikasutajatest hindab ettevõtte usaldusväärsust nende kodulehe põhjal (Fogg, BJ, Standford Guidelines for Web Credibility).
  • Üle 65% internetis ostlejatest ei usalda ebaprofessionaalse välimusega kodulehte (eMarketer).

Hea disaini eelised on:

  • Positiivne esmamulje
  • Usaldusväärne maine
  • Aitab suurendada veebis nähtavust
  • Parem SEO
  • Suurem kodulehe konversioon

Mis on conversion design ehk konversioonile suunatud disain?

Konversioon juhtub, kui kodulehe külastaja täidab kodulehe eesmärgi. Teisisõnu täidab päringuvormi, esitab tellimuse, laeb alla juhendi, registreerub uudiskirjale vm.

Konversioonile suunatud disain tähendab, et kodulehte luues on silmas peetud kodulehe eesmärki. Disaini ülesanne on suunata külastaja soovitud tegevusele kasutades selleks erinevaid elemente ja psühholoogilisi mõjutajaid, mis kasvatavad konversiooni.

Kodulehe disain, mis on tehtud lihtsa eesmärgiga, et oleks ilus (mida iga leheomanik loomulikult soovib), ei ole sageli piisav, et koduleht täidaks oma eesmärki. Kuigi veebilehte hinnatakse esmalt välimuse järgi, siis alles kasutajamugavuse ja funktsionaalsuse põhjal, siis ei ole tegu sugugi vähem tähtsate elementidega. Ilus disain täidab vaid esimest etappi, ehk veenab külastajat lehel edasi vaatama. Kui kasutaja ei oska lehel kuskile edasi minna ega saa aru, mida ta lehel tegema peab, siis on hea disain samahästi kui raisatud raha.  Konversiooni toimumiseks on vaja külastaja soovitud tegevusele suunata. Selleks ongi konversioonile suunatud disain.

Kuidas teha konversioonile suunatud disaini?

1. Tunne oma sihtrühma

Sihtrühm määrab ära kodulehe üldise kuvandi ja maine. Üldmulje põhjal saab külastaja aru, kas see leht on talle mõeldud. Kui su ettevõte tegeleb soojuspumpade müügiga, ei saa sa teha roosat ja sätendavat kodulehte. See on sama hea, kui minna vallaliste peole koos partneriga. See lihtsalt ei toimi. Su leht peab ütlema külastajale „sa oled õiges kohas“. Kui sellist tunnet ei teki, lahkub külastaja lehelt.

2. Struktuur

Kodulehe disain on enamasti struktuuri ehitamine. Informatsiooni voog. Suhtlemise lihtsustamine. Kodulehe disaini esmane eesmärk on muuta informatsiooni kättesaamine võimalikult lihtsaks, mis viiks konversioonini. Tegu on niivõrd iseenesest mõistetava asjaga, et seda ei loetagi sageli disainiks. Kodulehte tellides ei mõtle klient tavaliselt kasutajaharjumustele ja sellele, kuidas leht kasutajale võimalikult lihtsaks teha. Klient tahab ilusat disaini, mille all ta peab silmas emotsioonipäist, lehe värvikasutust ja stiili. Ta ei mõtle sellele, et informatsiooni vastu võtmisel kehtib Gutenberg-i reegel, kus külastaja pilk liigub diagonaalselt ülevalt vasakult lehe nurgast ehk primaarselt alalt lehe paremasse alumisse nurka. See tähendab, et nt CTA-d on kõige ebaefektiivsem paigutada lehe vasakusse alumisse äärde.

Gutenbergi diagramm

 3. Navigeerimine

Kuidas sa tead, kuidas lülitada tööle televiisorit, kuidas avada akent või ust? Tegu on iseenesest mõistetavate tegevustega. Aknal on 1 käepide, millest seda avada. Sul ei olegi rohkem valikut. Samuti on televiisoril 1 sisselülitamise nupp ja uksel 1 link. Su koduleht peaks toimima samal põhimõttel. Kodulehe eesmärk ja soovitud tegevus peavad olema nii ilmselged, et sellele ei pea isegi mõtlema.

Navigeerimise ülesanne on juhatada külastaja võimalikult valutud soovitud infoni. See tähendab selget menüüd ja kategooriate nimesid. Mahuka lehe puhul on oluline luua põhikategooriate alla alamkategooriad. Menüüribal tuleb luua selge märgistus ja ülesehitus, mis aitab võimalikult kiiresti soovitud kategooria üles leida.

4. Õhuvahed ehk tühi ala

Õhuvahed, mida kutsutakse ka negatiivseks alaks, on kodulehe alad, mis on jäetud tühjaks. Ehk reavahed, paragrahvide vahed, elementide vahelised alad, lehekülje ääred jne. Tegu ei ole lihtsalt tühjaks jäetud ruumiga vaid disainielemendiga, mis lubab erinevatel objektidel lehel eksisteerida. Ilma õhuvahedeta oleks koduleht üks suur kokku pressitud käkerdis. Puuduks informatsiooni hierarhia ning elementide eristamine oleks võimatu.

Tühja ala jäetakse puhta üldilme nimel. Mida paremini on elemendid lehel eraldatud, seda selgem on lehe hierarhia ja oluline sõnum tungib paremini esile. Sageli eraldatakse elemente kastikestega, mis on silmale raskemini hoomatavad ega mõju nii puhtalt. Seetõttu eelistavad disainerid just tühja ala elementide esile toomiseks.

5. Oluline info ülevalpool kerimisjoont

Sotsiaalmeedia kanalid ja uudistesaidid on harjutanud kasutajaid lehel info saamiseks alla kerima. On loodud isegi nö lõpmatult kerivaid lehti, kus infot tuleb nii palju juurde, kui kaugele kasutaja viitsib kerida. Ehk vastupidiselt levinud arvamusele ei ole lehel alla kerimine kasutajatele probleemiks. Sellegipoolest soovitatakse paigutada oluline info ülespoole kerimisala. Miks?

Eelkõige esmamulje pärast. Külastaja peab lehele jõudes kohe aru saama, et ta on õiges kohas ja mida ta seal lehel tegema peab. Selleks paigutatakse CTA nupud alati ülespoole lehe kerimisala. Kui lehe sisu ei ole koheselt selge, ei hakka külastaja lehel rohkem aega veetma ning allapoole paigutatud üleskutse jääb märkamata.

Conversion design'i näide

6. Lehe kiirus

Mis on disainil tegemist kiirusega? Väga palju, kui täpsem olla, siis disainist sõltub kogu lehe kiirus. Kuna kodulehe disain ei tähenda vaid avalehe pilti ja teksti värvi, vaid ka struktuuri, navigeerimist ja sisu, siis mõjutab lehe disain ka lehe kiirust. Liiga mahukas koduleht laeb aeglaselt. Aeglane leht tähendab, et 40% külastajatest lahkub lehelt kui see laeb üle 3 sekundi (Econsultancy). Seega lehe kiirus on pea sama oluline kui esmamulje.

Kokkuvõte

Kodulehe disain on määrav kodulehe eesmärgi täitmisel. Konversioonile suunatud disain ei tähenda ainult ilusat esmamuljet, vaid arvestab kasutaja harjumustega ning muudab info kättesaamise lihtsaks. Kui kasutaja on suurema vaevata juhatatud soovitud tegevuseni, kus tal on selged juhised, mida Sa soovid, et külastaja teeks, siis on Sul oluliselt suurem tõenäosus külastus konversiooniks muuta.

Teksti esialgne autor on Jaanika Kivilo.

Soovid suurendada kodulehe külastusi ja konversiooni? Küsi personaalset lahendust WSI-lt! Oleme iga projekti juures pühendunud tulemustele ja loome konversioonile suunatud disaini.

Helista  6 888 098, saada kiri kontakt@wsionline.ee või esita päring!

Google

Vaata kõiki postitusi

© 2016 Kõik õigused kaitstud. Oleme iseseisvalt tegutsev ja õigusi omav WSI frantsiisiäri.