20 aastat kogemusi: tervikliku turundusstrateegiata tippu ei jõua

20 aastat kogemusi: tervikliku turundusstrateegiata tippu ei jõua

20 aastat kogemusi: tervikliku turundusstrateegiata tippu ei jõua

09. november 2015, Tuuli Vahtra, Analüütika, Google, Sotsiaalmeedia, Strateegia, WSI uudised

Maailmas on täna toimumas suured ümberkorraldused. Transferwise ja ühisrahastusega ettevõtted võtavad tüki pangandusest, Airbnb tüki turismindusest, Uber ja Taxify taksondusest, digiagentuurid turundusest ja digimeedia tavameediast. Internetist on saamas põhiline kanal, kus edastada oma sõnumeid, turundada ja müüa. Vanad reeglid enam ei kehti ning uued on veel kirjutamata.

WSI asutajad prognoosisid juba 20 aastat tagasi, et internet kujundab ümber selle, kuidas äri tehakse. Maailma suurima digiagentuuride võrgustiku juubeli puhul arutleme WSI presidendi Mark Dobsoni ja WSI Online’i tegevjuhi Kristjan-Paul Raudega, mis on selle 20 aasta jooksul muutunud, mida toob tulevik ja millised peavad olema tänapäeva turundaja ning ettevõtja mõtteviis ja hoiakud, et saavutada edu ning edestada konkurente.

Turundus on mõõdetav ja personaalsem kui kunagi varem

„Kui annad mulle ühe euro ja ma teen sellest 10 eurot, siis sa annad mulle hulgaliselt veel eurosid,” alustab Mark sellest, mis pole ärimaailmas muutunud ja mis jääb nii ka tulevikus.

20 aastat tagasi kulutasid ettevõtted oma turunduseelarve põhiliselt tele- ja raadioreklaamidele, ajalehtedele, ajakirjadele ning teistele prinditud meediaväljaannetele, brošüüridele ja kampaaniaplakatitele. Nad tegid seda aastast aastasse teadmata, milline meediakanal parimaid tulemusi andis ja kus oli raha lihtsalt raisatud. TV- ja raadioreklaamide jaoks uue klipi tootmine nõudis suuri väljaminekuid, kuid seejuures isegi ei teatud, kas reklaami oli vaja muuta – võibolla see juba töötas hästi. Puudusid vahendid turundusse investeeritud raha tulemuslikkuse mõõtmiseks ja ettevõtted ei saanud teha järeldusi, millised tehtud kulutustest lõid kõige suuremat väärtust.

WSI turunduse mootmine ja analuus„Tänasel digiajastul on meil tööriistad ja lahendused, et mõõta ning analüüsida iga kulutatud euro tulemuslikkust,” räägib WSI president, kuidas internetireklaame saab mõõta minuti täpsusega ja efektiivsuse suurendamiseks neid kas või iga päev muuta. Testida saab erinevaid lahendusi ja seejärel paremini toimiva juurde jääda. Digilahendustega on ettevõtetel võimalik õppida tundma oma kliente, nende soove ja ostukäitumist ning vastavalt sellele oma sõnumeid kohandada. Nii on võimalik lahendada klientide probleeme ja suunata neid oste tegema, nendega suhelda ja suhteid soojendada kunagi kohtumata. Kõik see on võimalik kogutud andmeid analüüsides ja vastavalt tulemustele turundusplaani kohandades – seejuures alati silmas pidades kõrget investeeringutasuvust.

Personaalne lähenemine on kasulik nii ettevõtjatele kui ka lõpptarbijatele. Kliendid eelistavad saada neile huvipakkuvat informatsiooni ja on tüdinenud nägemast neid mitte kõnetavaid reklaame. Seda tõendab ka üha populaarsust koguv internetis reklaamide blokeerimine (ülemaailmne kasv 41% viimase aasta jooksul). Reklaamide blokeerimise tulemusena teenivad vähem tulu nii turundajad kui ka reklaamide vahendajad. Kuna turundussõnumite valesti suunamine on üheks blokeerimise põhjuseks, võidavad aina personaalsemalt turundamisest nii ettevõtjad, agentuurid kui ka kliendid.

Viimaste aastate suurimateks mõjutajateks on sotsiaalmeedia võidukäik ja nutiseadmete levik

sotsiaalmeedias turundamineViimaste aastate trendidest on võimatu ignoreerida sotsiaalmeedia levikut ning nutiseadmete kiiret arengut. Internetis suhtlemiseks, postitamiseks ja sealt info ammutamiseks ei pea enam arvutit kasutama. Mobiiltehnoloogia areng koos sotsiaalmeedia mõjuga on inimesi viinud kiirelt karjääriredeli tippu ning sealt ka alla kukutanud, brände ja ettevõiteid särama löönud ning ka põrmustanud, poliitikuid ja valitsusasutusi toetanud või nurka surunud ning uusi sotsiaalseid gruppe moodustanud. On iseenesest mõistetav, et lisaks kaasaegsele kodulehele on vaja olla nähtav ja klientidega suhelda ka sotsiaalmeedias.

Tänapäeval arutame enne ostu sooritamist sõpradega sotsiaalvõrgustikes valikuid, loeme arvustusi, võrdleme erinevaid tooteid ja lõpuks otsime parimat hinda. Kõik see toimub internetis ülikiirelt, kas või nutitelefoniga kaupluses viibides ja samal ajal toodet käes hoides. Meil ei ole kunagi varem nii suurele hulgale informatsioonile ligipääsu olnud. „90% klientidest alustab oma ostuteekonda internetist ning 57% ostudest tehakse ilma müügiinimese sekkumiseta,” toob Kristjan välja ümberlükkamatu põhjuse, miks on aina olulisem ettevõtetel internetis nähtav olla ja aktiivselt kaasa rääkida. Seda kõike läbimõeldult ning vastavalt ettevõtte strateegiale.

„Käes on aeg, mil tuleb vähendada taktikalisi tegevusi ning hakata planeerima ja ellu viima pikaajalist strateegiat. Päeva lõpuks eristab just õige strateegia võitjad kaotajatest,“ selgitab WSI Online’i tegevjuht, kuidas digiturunduse tegevused peavad toetama ärieesmärke ja moodustama ühtse terviku.

Järgmise 5 aasta jooksul on digimaailmas oodata rohkem muutusi, kui toimus viimase 20 aasta jooksul

Kas keegi meist uskus 20 aastat tagasi, et me vaatame telesaateid oma mobiiltelefonist või loeme ajalehti ja -kirju kaasaskantavatest seadmetest ning kõike seda liikvel olles? Kas oskasid arvata, et me kuuleme sellest, mis toimub teisel pool maakera enne, kui tavameedia selle kohta uudise avaldab? 20 aastat on pikk aeg ja nii nagu oli 1995. aastal, on ka täna tuleviku ennustamine keeruline. Praeguseid arenguid arvesse võttes aga on väga tõenäoline, et veel rohkem oste hakatakse tegema elektrooniliselt. Seda näitavad ka erinevad uuringud.

tehnoloogia nutiseadmete ja turunduse areng

Nagu eelnevalt mainitud, jääb alles põhimõte, et turundus peab tooma rohkem tagasi, kui sinna on kulutatud. „Järgneva 5 aasta jooksul on aga oodata rohkem muutusi, kui me nägime viimase 20 aasta jooksul,” tsiteerib Mark Google’it. Turundus läheb keerulisemaks ja kohandub üha enam klientide vajadustele ja soovidele vastavaks. Tehnoloogia areng jätkub ja me hakkame kandma ning kasutama aina rohkem erinevaid nutiseadmeid.

Tulevikus teavad ettevõtted, kus me oleme ja mida me teeme, ning turundavad vastavalt sellele. Asukohapõhine turundus muutub aina tulemuslikumaks. Sõnumeid tuleb saata vastavalt sellele, kus kliendid viibivad, mida nad parasjagu teevad, milliseid seadeid kasutavad ja millise transpordivahendiga liiklevad. Need on ainult mõningad asjad, millele tuleb mõelda, et klientide tähelepanu võita, ettevõtte head mainet hoida ning konkurentsis püsida.

USA arvutiteadlane ja leiutaja Ray Kutzweil, kes on Google’i isesõitva auto, Google’i abil haiguste diagnoosimise ja õhupallidega tervele planeedile interneti levitamise projektide taga, kasutab tehnoloogia ja turunduse arengupotentsiaali kirjeldamiseks 64 ruuduga malelauda. Aseta esimesele malelaua ruudule 1 riisitera, teisele ruudule topeltkogus ehk 2 riisitera ning edaspidi astenda kahte iga ruudu järjekorranumbriga. Poolel teel ehk 32. väljal oleks sul 100 000 kilo riisi. See on heaks võrdluseks, milline areng on toimunud viimase 25 aasta jooksul. Ray usub, et järgmise 5 aasta jooksul me jõuame malelaua lõppu, mis tähendab, et 64. ruudul peaks olema 264-1 riisitera ehk 461 miljard tonni riisi, mis on võrdne umbes Mount Everesti mäe kogumassiga.

google isesõitev auto

Mida Ray selle näitega tõestada püüab ja mida me ka usume: „Me oleme alles alguses ja võimalused pole kunagi varem olnud nii piiritud.

Areneme rahvusvahelisi trende jälgides

Digimaailm on väga kiiresti arenev ja parim viis konkurentide edestamiseks on kasutada rahvusvahelisi kogemusi ja teadmisi. „Töötamine ülemaailmselt tuhandete ettevõtetega annab hea ülevaate sellest, mis turunduses töötab ja mis mitte. Samas on oluline jälgida, mida teevad teised valdkonna liidrid ning kasvatada koostööpartnerite võrgustikku,” selgitab Mark, miks WSI teeb koostööd Google’i, Microsofti, Bingi, Yahoo, Adobe, HubSpoti ja teistega.

„90ndatel, kui paljud ettevõtted alles hakkasid staatilisi kodulehekülgi looma, reklaamisime meie juba dünaamilisi veebilehti. Kui uuel aastatuhandel dünaamilised veebilahendused populaarsust kogusid, keskendusime e-kaubandusele. E-poodide laiema leviku ajal panime rõhku digiturundusega ettevõtete kulude vähendamisele ja tõhususe suurendamisele,” toob Mark näiteid, kuidas WSI on püüdnud muutusi ennetada ning lisab: „WSI teenused ei tohiks kunagi olla kulu, vaid kasumiga investeering.”

Eestis saame rahvusvahelisi trende jälgides eelise ka tänu sellele, et oleme USA ja Suurbritannia tehnoloogia ja digitaalse turunduse arengust mõnevõrra maas. Nii on meil võimalus ennustada, kuidas turg siin ümber kujuneb. Näiteks jõudsid viivitusega Eestisse nii e-kaubandus kui ka Facebooki ja Google Adwordsi kampaaniad. Praegu on Eestis tõusutrendil mobiilisõbralike kodulehtede loomine, WSI Online’is alustasime sellega juba mitu aastat tagasi ning tänaseks on see muutunud standardiks. Tarbijakäitumise trende saad jälgida Google’i lehelt Consumer Barometer.

„On hea teada, kuhu suunas liigume, aga kui me nende teadmistega midagi peale ei hakka, siis see meid ei aita,” nendib Kristjan ja mainib näidet tehnoloogiafirma läbikukkumisest ajaga mitte kaasas käimise tõttu. Kodak lõi 1975. aastal esimese digitaalse kaamera, kuid kuna seal ei olnud filmirulli, otsustas ettevõtte juhatus leiutist ignoreerida. Sony võttis digitaalsed lahendused enne kasutusele, Kodak ei mõistnud vajadust adopteeruda ja muutustega kaasas käia ning lõpetas peaaegu pankrotis.

Digiagentuuri suurimateks väljakutseteks on ettevõtete harimine ja nende usalduse võitmine

WSI esinduse lõime Eestisse 2008. aastal, mil majandus oli sügavas kriisis. Tulles tagasi WSI peakontori koolituselt Torontost arvasime naiivselt, et kõik hakkavad meie uute teadmiste peale tormi jooksma. Eestis oli sel ajal sügav traditsioonilise turunduse ajastu ja reaalsus oli ettekujutusest väga kaugel. Tuletame meelde – Facebook polnud meieni veel jõudnud, väga vähesed teadsid Google Adwordsist, paljudel ettevõtetel puudusid veebilehed,” selgitab Kristjan, kuidas nad koos Armin Tülliga turu ise looma pidid: „Hakkasime palju koolitama ja tutvustama digimaailma võimalusi. Teeme seda tänase päevani ja oleme antud tegevusele väga palju positiivset tagasisidet saanud.”

Kristjan Raude ja Mark Dobson 2008

Selles kiiresti muutuvas valdkonnas on suurimaks väljakutseks olnud klientide usalduse võitmine. Old school turundus tundub kindel ja turvaline valik nendele, kes ei soovi ajaga kaasas käia. Digiturundus on aga midagi uut, mida vähesed oskavad väga heal tasemel. Valdkond on kiiresti arenev ja nõuab ka ettevõtjatelt ja turundajatelt enda täiendamist. „Digiturundust on mõnikord raske nö käega katsuda, vastupidiselt näiteks visiitkaartidele,” kõrvutab Kristjan digiturundust old school turundusega. „Suur kummardus kõigile endistele ja tänastele klientidele meile antud usalduse eest.

Suur väljakutse on ka sobiva tööjõu leidmine. „Kahjuks ei toeta Eesti haridussüsteem meie valdkonna spetsialistide arengut,” nendib Kristjan, kes on Tallinna Ülikoolis külalisõppejõuna internetiturunduse ainet lugenud. „See aga tähendab, et raske on leida laialdaste teadmiste ja oskustega valdkonna spetsialiste. Peamiselt koolitame töötajad ise välja.”

Maailma mastaabis mõistavad paljud ettevõtted digiturunduse vajalikkust, kuid neil puudub selle kasutamiseks strateegia. Näiteks on ettevõtte juht kuulnud sotsiaalmeediasse panustamise vajadusest – agentuur teeb vajalikud kontod ja alustab sotsiaalmeedia kampaaniatega. Sotsiaalmeedia on aga ainult üks aspekt terviklikust ettevõtte ärieesmärke toetavast digiturunduse strateegiast. „Tihti ei taha ettevõtted tervikliku digiturunduse plaani väljatöötamisse aega ja raha panustada, saavad kehvad tulemused ja loobuvad internetis turundamisest,” selgitab Mark, kuidas üks olulisemaid väljakutseid agentuuride jaoks on ettevõtteid harida. Alles siis, kui üldine turundusstrateegia ärieesmärkide saavutamiseks on paigas, saab hakata mõtlema üksikutele tegevustele. Kui seda mitte teha, on läbikukkumine paratamatu.

Kõige keerulisem on ettevõtete omanikel ja turundusjuhtidel

Juba aastaid ei piisa pelgalt kodulehe olemasolust ja sotsiaalvõrgustike kontodest. Kui sinu koduleht ei ole soovitud märksõnadega Google’i esilehel, ei kõneta klienti ega suuna teda ostu sooritama, siis sinu ettevõtet pole potentsiaalsete klientide jaoks justkui olemas – rääkimata tippu jõudmisest.

„Edukas ettevõtja mõistab, et muutused digimaailmas on paratamatud ja nendeks tuleb valmistuda,” vastab Mark küsimusele, kuidas omanikud, juhid ja turundajad saavad käesoleval info- ning tehnoloogiaajastul konkurente edestada. Ettevõtetel on tegevuse jätkamiseks ja klientide hoidmiseks vaja strateegiat ning terviklikku digiturundust, see aga tähendab spetsialistide kaasamist.

Kuigi sa tead palju oma ettevõttest, on sul väga raske kursis olla kõige digimaailmas toimuvaga. Kas oled näiteks kuulnud, et aasta lõpus tuleb Google’il uus suurem algoritmi uuendus, tead miks Inbound turundus traditsioonilist lähenemist nii jõudsalt asendamas on või oskad makstud meedia strateegiat luua ja otsingureklaamidesse suunatud rahaga kõige rohkem klikke saada? Tasemel digiagentuuride töötajad puutuvad päevast päeva erinevate internetiturunduse küsimustega kokku, neil on lai teadmiste- ja kogemustepagas ning nad on kursis digimaailma viimaste trendidega. Kui sul ei ole aega pidevalt neil teemadel ennast täiendada, on raske sellega võistelda.

WSI 20 digistrateegia kaart 2015

„Kuigi paljud siinsed ettevõtted on olnud kinni traditsioonilises lähenemises, on üldine pilt maailma trendidega üpris sarnane,” selgitab Kristjan, kuidas old school turunduse osakaal digiturunduse kasvu mõjul väheneb. Aina rohkem ärisid suunab oma turunduseelarve digisse ja konkurents internetis tähelepanu saamiseks suureneb iga päevaga. Enam ei piisa ilusast pildist avalikus meedias, vaid täna on turunduses kunst, teadus ja tehnoloogia omavahel väga tihedalt ühendatud. Heade tulemuste saavutamine nõuab aina rohkem kogemusi ja teadmisi ning paljud varem kasutatud taktikad enam lahendusi ei too.

Kristjani sõnul on praeguses turusituatsioonis aga kõige keerulisem ettevõtete juhtidel: „Kõik turundusagentuurid kiidavad oma kaupa ja teenuseid, et teevad parimat. Keda siis valida? Tuleb meeles pidada, et sisenemisbarjäär digiturunduse valdkonda on suhteliselt madal – halvimal juhul piisab sellest, kui oled natukene erialaseid blogisid lugenud. See meelitab turule ka õnneotsijaid. Agentuuri klient peab ennast tänapäeval rohkem harima kui kunagi varem, et valida õige partner, kellega viia ettevõte uuele kasvule.”

Kokkuvõte

Tarbijakäitumine ja turundus on jäädavalt ümber kujunenud. Tehnoloogia areng on üha kiirem ja hetkel on raske isegi ette kujutada, mida toob tulevik. Maailmas on interneti kasutajaid umbes 3 miljardit, mis on ainult peaaegu pool rahvastikust. Kõige suurem viga, mida saab hetkel teha, on alahinnata interneti potentsiaali. Selge on see, et ilma strateegia ja tervikliku digiturunduseta enam edu ei saavuta ning võitjateks tulevad need, kes käivad muutustega kaasas või veelgi parem – ennetavad neid. On viimane aeg mõelda läbi, kuidas digikanalitest oma ettevõtte suurim kasvumootor teha, kuidas see aitaks suurendada tulusid ja vähendada kulusid.

WSI Online meeskond 2015

20. sünnipäeva tähistav WSI turundusagentuuride võrgustik on esindatud rohkem kui 80 riigis enam kui 1000 kontoriga. WSI on ajakirja CIO 2015. aasta 20 parima digitaalturunduse agentuuride nimekirjas ning viimaste aastate jooksul võitnud üle 55 WMA auhinna (Web Marketing Association Awards), sealhulgas on mitu karikat tulnud WSI Eesti esindusele. Konsultatsioonile tulemiseks võta ühendust meie kogenud spetsialistidega.

Vaata kõiki postitusi

© 2016 Kõik õigused kaitstud. Oleme iseseisvalt tegutsev ja õigusi omav WSI frantsiisiäri.