10 viga, mida vältida sotsiaalmeedias

10 viga, mida vältida sotsiaalmeedias

10 viga, mida vältida sotsiaalmeedias

04. veebruar 2013, Maarja Laide, Sotsiaalmeedia

sotsiaalmeedia veadSotsiaalmeedia kasutamine ei peaks enam ühelegi ettevõttele küsimärgiga olema. Juba praegu aktiivselt sotsiaalmeedias esindatud ettevõtetel tuleb suur hulk külastusi ja päringuid just läbi nende keskkondade. Seega on küsimus hoopis KUIDAS sotsiaalmeedias tegutseda. Üks asi on olla esindatud Facebook’is, Twitter’is, Google+’s jm, teine asi on luua efektiivne strateegia, mis toob ettevõttele kasumit.

Nüüdseks on sotsiaalmeedia meiega olnud juba aastaid ja selle ajaga on silma jäänud väga edukad kampaaniad kui täielikud läbikukkumised. Kuna tark õpib mitte ainult enda vigadest vaid ka teiste omadest, siis siin on 10 nõuannet, mida mitte teha sotsiaalmeedias.

Väldi neid vigu sotsiaalmeedias

Sotsiaalmeedia viga #1 – Mina-mina-mina

Sotsiaalmeedia on ahvatlev väljund uute klientide võitmiseks, mida paljud ettevõtted kuritarvitavad muutes sotsiaalmeedia enesereklaami kanaliks. Selge on see, et iga ettevõte on sotsiaalmeedias enesereklaami eesmärgil, kuid see ei tähenda lõputuid postitusi sellest, kui äge Sinu ettevõte on ja kui häid pakkumisi te ikka teete. Lõpeta pidev müümine! See tüütab fänne ja tulemuseks on „unsubscribe“, ignoreerimine või postituste peitmine.

Nõuanne: Ainult müümise asemel too postitustesse rohkem tasakaalu – jaga kasulikku infot ja nippe, vasta jälgijate küsimustele, loo suhteid teiste valdkonna tegijatega.

Sotsiaalmeedia viga #2 – Igavad postitused

Tead küll neid postitusi, mis jätavad lihtsalt tuimaks. Ei esita ühtegi küsimust, ei tekita arutelu, ei ole pilti, ei ole videot. Väldi neid! Tuimad staatuseuuendused ei kaasa jälgijaid, mis tähendab, et postitus ei levi orgaaniliselt sinu publikuni. Kui kasutajate kaasatus on pidevalt väga madal, siis näiteks Facebook hakkab Sinu postitusi kasutaja seinal vähem näitama.

Nõuanne: Lisa postitustesse vürtsi, tule rangest ametlikust formaadist välja ning suhte fännidega nagu normaalsete inimestega, kellega on võimalik asjalikel teemadel arutleda. Postitades linke või pilte, lisa mõni asjalik kommentaar ja/või esita küsimusi.

Sotsiaalmeedia viga #3 – Jälgijate ja fännide ignoreerimine

Sotsiaalmeediast on saanud vahend, kust kliendid ootavad kiiret tagasisidet oma küsimustele ja probleemidele. Halvim, mida Sa teha saad, on küsimuste ignoreerimine. Keegi ei oota, et sa vastaksid igale kommentaarile, aga kui kliendil on probleem või küsimus, siis tuleb sellega kindlasti tegeleda. Mida kiiremini Sa vastad, seda parema kuvandi lood.

Nõuanne: Kontrolli KÕIKI sotsiaalmeedia kanaleid vähemalt kord päevas ja vasta tekkinud küsimustele, probleemidele või lihtsalt täna tagasiside eest.

Sotsiaalmeedia viga #4 – Spämm

Spämm ei ole enam ainult rämpsposti pärusmaa vaid on levinud ka sotsiaalmeedias. Seejuures ei tähenda sotsiaalmeedia spämm ebaoluliste sõnumite saatmist (kuigi mõnikord ka seda) vaid pigem sama sõnumi korduvat saatmist. Kui Su Twitter’i feed’is on üle saja aktiivse inimese/ettevõtte, keda sa jälgid, siis saad aru, et üks postitus kaob pidevas uudistevoos lihtsalt ära ja seetõttu on vaja sõnumi kindlaks kohale toimetamist seda korrata. Samas arvestades, et Twitter’i kasutajate arv eestlaste seas on pigem marginaalne, siis võib arvata, et enamus kasutajatel ei ole nii aktiivset uudistevoogu.

Nõuanne: Ära postita ühte sõnumit 10x, ei Twitteris, Facebook’is, G+’s, LinkedIn’is ega mitte kuskil mujal. Kui soovid, et Su sõnum jõuaks kindlasti kohale, siis tee meeldetuletav postitus, mis näitab lisaks üles hoolt, et Su jälgijad olulisest sündmusest ilma ei jääks.

Sotsiaalmeedia viga #5 – Ebasobivad kommentaarid

Kui küsimustele vastamine ja jälgijate ignoreerimine on lihtsalt ebaviisakas ja jätab suurema osa teisi jälgijaid külmaks, siis ebasobivad kommentaarid lähevad kõigile korda ja kindlasti mitte positiivses võtmes. Alati on olemas inimesi, kes ei ole nõus Sinu vaadetega, või ütlevad halvasti lihtsalt selle pärast, et neil oli halb päev, või nad on pessimistid, või neil on mõni muu häda. See aga ei tähenda, et Sina hakkad end sotsiaalmeedias vägisõnadega kaitsma ja iga hinna eest teisitimõtlejaid „õigele teele“ juhtima. Sama puudutab konkurentide lehel halvustamas käimist. Inimestele jääb see meelde ja kujundab Sinust kergelt meeleheitliku mulje.

Nõuanne: Ära raiska oma aega IGA halvustava kommenteerijaga vaidlemiseks, selle asemel täna viisakalt tagasiside eest.

Sotsiaalmeedia viga #6 – Universaalne strateegia

Universaalne sotsiaalmeedia strateegia on väga levinud praktika, mistõttu ei tasu imestada, miks paljud turundajad sotsiaalmeedia turundusest üldse loobuvad või jäävad truuks ainult vanale heale Facebook’ile. Kui mõelda populaarsematele sotsiaalmeedia keskkondadele nagu Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn ja Pinterest, siis on selge, et iga keskkond erineb teistest olulisel määral. Isegi Facebook ja Google+ on väga erineva suunitlusega kuigi esmavaatlusel võib G+ jätta FB koopia mulje.Seega on loogiline, et erinevad keskkonnad nõuavad erinevat lähenemist ja strateegiat.

Nõuanne: Mis toimib Facebook’is ei toimi tõenäoliselt Twitteris, Google+’s ega LinkedIn’is. Tutvu iga sotsiaalmeedia keskkonna eripäradega ja loo vastavalt sellele strateegia. Ja peamine, jäta meelde, et ei ole olemas universaalset sotsiaalmeedia strateegiat!

Sotsiaalmeedia viga #7 – Unustusehõlmas kontod

Uusi sotsiaalmeedia keskkondi tärkab nagu seeni pärast vihma. Ja muidugi on iga entusiastlik turundaja kohe valmis igale poole kontosid looma. Mõeldud, tehtud! Edasine on juba klišee – teed konto profiili korda, lisad paar postitust ja sellega romaan lõppeb. Küsimus on, mis kasu on ettevõttel sotsiaalmeedia kontodest, kus midagi ei toimu ja mis kõige hullem, jälgijad on unarusse jäetud? Vastus on halb turundus.

Nõuanne: Ära loo rohkem sotsiaalmeedia kontosid, kui Sa hallata jõuad. Iga keskkond nõuab tähelepanu ja Sinu aega. Mõtle enne hoolikat, kas uus keskkond on väärt Sinu ressursikasutust.

Sotsiaalmeedia viga #8 – Ei arenda suhteid

Sotsiaalmeedia pakub suurepäraseid võimalusi oma valdkonna spetsialistidega suhtlemiseks ja suhete arendamiseks. Kas asi on eestlaslikus tagasihoidlikkuses, turu väiksuses (kus kõik tunnevad niikuinii kõiki) või puuduvad oskused ja teadmised sotsiaalmeedia võimalustest, igal juhul tundub siinne tutvuse sobitamine sotsiaalmeediast suure ringiga mööda käivat. Eriti hoolikalt peaksid sellist võimalust ära kasutama noored ettevõtted ja ettevõtjad, kel puudub veel ulatuslik tutvusringkond oma valdkonnas.

Nõuanne: Lihtsaim viis valdkonnaspetsialistidega suhete sobitamiseks on Twitter ja LinkedIn. Alustuseks hakka olulisi inimesi jälgima, nende säutse kommenteerima ja retweetima ning miks mitte saata tervitav sõnum.

Sotsiaalmeedia viga #9 – Konkurentide eiramine

Paljud ettevõtted keskenduvad sotsiaalmeedias ainult iseenda tegemistele, jättes kõik muu k.a. konkurendid tähelepanuta. Samas pole olemas paremat keskkonda konkurentide tegemistega kursis olemiseks kui sotsiaalmeedia. Konkurentide jälgimine näitab, kuidas nemad suhtlevad fännidega, milliseid kampaaniad töötavad või ei tööta, kui aktiivselt nende tegevus tulemusi toob jne. Kuna konkurentide sihtrühm on küllaltki sarnane Sinu sihtrühmale, siis on teiste jälgimise teel võimalik palju kasulikke nippe õppida.

Nõuanne: Ära pelga konkurentide jälgimist Facebook’is, Twitter’is ega teistes keskkondades. Jälgi konkurentide tegemisi – õpi nende vigadest ja tee paremini neid asju, mida teised hästi teevad.

Sotsiaalmeedia viga #10 – Ei ühenda kodulehega

Sotsiaalmeedia idee on suhelda fännide ja jälgijatega piisavalt palju, et nad lõpuks Sinu ettevõtte kodulehel maanduks ja tellimuse esitaks/päringu saadaks/poodi külastaks vm tegevuse sooritaks. Oled rasket vaeva näinud oma ettevõtte tõestamisega fännide silmis ja nüüd on aeg see suhe järgmisele tasemele viia. Mida pole, on viide Sinu kodulehele. Ja ongi kõik. Hoolitse selle eest, et fänn saaks soovi korral Sinu kodulehte külastada ja lisa sotsiaalmeedia kontodele kodulehe link. Miks mitte aeg-ajalt seda ka meelde tuletada? Teine oluline tegevus on sotsiaalmeedia ikoonide lisamine kodulehele, mis täidab vastupidist efekti – külastaja on huvitatud Su tegemistest lähemalt ja soovib Sinu tegemisi jälgida ka sotsiaalmeedias.

Nõuanne: Lisa sotsiaalmeedia nupud nii kodulehe päisesse kui iga blogi postituse juurde like/share/+1 nupud.

jälgi mujal sotsiaalmeedia jagamine

Kokkuvõte

Sotsiaalmeedias ei piisa ainult eksisteerimisest. Selleks, et Sinu aeg ja vaev end ka ära tasuks on vaja sotsiaalmeedia strateegiat ja seda IGA sotsiaalmeedia kanali jaoks. Õpi teiste vigadest ja väldi vigu, mida turundajad sotsiaalmeedias teinud on.

Teksti esialgne autor on Jaanika Kivilo.

Vajad abi personaalse sotsiaalmeedia strateegia loomisel? Võta ühendust WSI’ga ja loome Sinu ettevõttele professionaalse sotsiaalmeedia turunduse strateegia, mis toob uusi kliente, külastusi ja müüke.

Saada e-mail info@wsionline.ee, helista 6 888 098 või saada päring.

Vaata kõiki postitusi

© 2016 Kõik õigused kaitstud. Oleme iseseisvalt tegutsev ja õigusi omav WSI frantsiisiäri.